جلسه اصلاحی طلاب عین العلوم گشت، صبحگاه  روز دوشنبه (۲۰ آبان ۹۸) مولانا سید عبدالحکیم سیدزاده: (وَ مَنْ يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ).«بقره-۲۱۱» ترجمه: و هر کس نعمت خدا را پس از آن که در اختیارش قرار گیرد دگرگون کند ( در مسیرى که بایسته است به کار نبندد […]

 فواید و مضرات استفاده از تلفن همراهجلسه اصلاحی طلاب عین العلوم گشت، صبحگاه  روز دوشنبه (۲۰ آبان ۹۸) مولانا سید عبدالحکیم سیدزاده:

(وَ مَنْ يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ).«بقره-۲۱۱»

ترجمه:

و هر کس نعمت خدا را پس از آن که در اختیارش قرار گیرد دگرگون کند ( در مسیرى که بایسته است به کار نبندد ) دچار کیفر الهى مى شود، و خدا سخت کیفر است.

یکی از نعمت های عصر حاضر تلفن‌همراه هست، که پروردگار آن را به ما عطاء کرده است،  بواسطه آن می‌توانیم خیلی از کارهای روزمره خود را با آن انجام دهیم، تلفن‌همراه دارای فواید مشروع زیادی هست، اگر این نعمت الهی در راه غلط استفاده شود نکبت می‌شود.

تلفن همراه و اینترنت نعمت‌های هستند که خداوند به وسیله آنها ما را مورد آزمایش قرار می‌دهد، (وَإِن کُنَّا لَمُبْتَلِینَ).«۳۰-مؤمنون» الله متعال می‌فرماید: ما همیشه شما را مورد آزمایش قرار می دهیم.

ما با علم امتحان می‌شویم، آیا ما به مقتضای آن عمل می‌کنیم یا خیر.

موبایل سنگین ‌ترین ابزاری است که بوسیله آن خداوند ما را امتحان می‌کند.

چه کسی در این امتحان الهی نمره بیست را کسب می‌کند و چه کسی مردود است، قانون در استفاده از نعمت این است، که از آن‌ها استفاده بکن اما در مسیر آخرت.

شما می‌توانید بهشت را از طریق همین فضای مجازی دنبال کنید، با ارشاد، تبلیغ، از طریق کانال خیر، گوش فرا دادن به تلاوت قرآن مجید و …

استفاده از این نعمت (تلفن همراه و اینترنت) در معصیت ناشکری پروردگار است.

اصل شکر این هست که انسان نعمت را در معصیت و گناه مورد استفاده قرار ندهد، چرا که که کفران نعمت را به دنبال دارد.

از این نعمت در قیامت بازخواست می شویم، (ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ).«۸-تکاثر» خداوند در قیامت خطاب می کنند، ما به شما گوشی هوشمند عطاء کردیم، چه کارهای با انجام دادی، جواب ما در روز قیامت به پروردگار چیست؟

چه جواب داریم به الله بدهیم. و بطور قطع از نعمت‌های الهی مورد سوال قرار خواهیم گرفت، به یقین با خداوند متعال ملاقات می کنیم.

نسخه تقوا این هست که یقین کنیم با الله ملاقات خواهیم کرد، در استفاده از نعمت‌ها، افراط تفریط نکنیم.

اسلام دین اعتدال است، این که بگویم نعمت تلفن همراه حرام است این‌طور نیست، بلکه در استفاده از آن نباید افراط کرد بلکه اعتدال را در نظر بگیریم.

موبایل به مانند دارو هست، به مقدار ضرورت از آن استفاده شود و بیش از حد نیاز استفاده کردن از آن مهلک هست.

متأسفانه در عصر حاضر چیزی که مشاهده می شود این است که خوابیدن و بیدار شدن با موبایل است.

کثرت همراهی موبایل به ما توصیه نشده است بلکه کثرت ذکر الله به ما یاد آوری شده است، (اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا).«۴۱-احزاب»

اعتیاد به تلفن همراه و استفاده نادرست آن بیماری سنگینی است، و درد جامعه این است که شخص بیمار خود را بیمار نمی پندارد.

همان‌گونه شخص معتاد به مواد افیونی از نبود آن بی قرار است، شخص که به دام اعتیاد تلفن‌همراه مبتلا است از نبود اینترنت یا گوشی بی‌قرار می‌شود، انسانی که در دام چنین اعتیادی گرفتار است از عبادت و سایر اعمال عقب می‌ماند، استفاده از چنین ابزاری باید محدود شود.

این دسیسه دشمن است، می‌خواهد مسلمانان را از راه بی‌راه کند. و از پیشرفت دین اسلام که حافظ و مولوی و مبلغ تربیت کند در هراس هست، لهذا این جنگ فکری و عقیدتی است.

 تلفن همراه فتنه شهوت و زنان است.

برخی افراد بطور پنهانی مشغول انجام معاصی با موبایل هستند و این را در دل دارند که کسی آن‌ها را نمی‌بیند اما حضرت ابودرداء «رضی الله عنه»  در رابطه با آن می‌فرماید:

برخی انسان‌ها معاصی  را در خلوت انجام می‌دهند، خداوند  بر اثر انجام همین معصیت این شخص را مبغوض مؤمنین می‌کند، و خود در تعجب است که چرا مردم از تیپ من خوششان نمی آید، زشتی من در چیست؟

زشتی در همین عمل هست که آن را انجام می دهد و فکر می کند کسی از آن اطلاع ندارد، خداوند بر همه چیز حاضر و ناظر است.

 اسوه ‌ی ما همان جوانی هست که دعوت به معصیت می‌شود می گوید: إنی اخاف الله «من از خدا می ترسم»

به خودت بگو اتق الله «از خدا بترس»

اگر لغزش و خطائی سر زد فورا بگو خداوند من را می بیند و توبه استغفار کن و از گناه باز آی.