مولانا محمدحسین گرگیج با اشاره به "گستردگی فقر در ایران و کمبود امکانات رفاهی و درمانی" نسبت به بی توجهی مسئولین کشور به محرومیت های داخلی و افزایش مشکلات معیشتی هموطنان انتقاد کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در پایان سخنان خود در مراسم نمازجمعه (۱۹ خرداد ۱۴۰۲) شهرستان گالیکش گفتند: مردم در استان‎های خراسان شمالی و جنوبی و برخی دیگر از نقاط ایران، با کمبود امکانات رفاهی و درمانی مواجه هستند و هنوز در خانه های ماخونیک مانند زندگی می‌کنند که باید سینه خیز داخل آن رفت و گویا در عصر حجر بسر می بریم و یا در عنبران استان گیلان وضعیت زندگی مردم چگونه است؟! لذا ابتدا باید محرومیت‌های کشور خود را ببینیم که وسعت آن تا چه اندازه پیش رفته است.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش افزودند: خراسان شمالی نیز جزو استان های محروم کشور به شمار می رود؛ چند سال پیش از این، جهت شرکت در مجمع فقهی شمال کشور به شهرستان راز و جرگلان که حدود شصت هزار نفر شهروند در آن‎جا سکونت دارند سفر کردم و از نزدیک دیدم حتی یک پزشک نداشتند و فقط یک بهیاری وجود داشت و شاهد محرومیت های زیادی در آن‎جا بودیم.

عالم سرشناس اهل سنت کشور با اشاره به “دو صفت نیک پیامبر(ص) پیش از بعثت” خاطرنشان ساختند: پیامبر(ص) قبل از رسالت، دو صفت زیبای “صداقت و امانت‎داری” را در وجود خویش داشت، اگر این دو صفت را هر انسانی داشته باشد مرتکب خیانت، جنایت و دروغ نمی شود؛ انسان با هر پُست و مقامی که دارد باید این صفات خوب را در وجود خود تقویت کند و صادق و امین باشد درغیر این‎صورت قطعا خیانت و جنایت از وی سر خواهد زد.

بیمارستان‎های کشور را تجهیز کنید و در مناطق محروم بیمارستان بسازید

مولانا گرگیج با اشاره به کمبود امکانات و محرومیت‌های “حوزه بهداشت و درمان” در بسیاری از نقاط مختلف کشور خاطرنشان کردند: پس از سخنرانی هفته گذشته بنده در خصوص محرومیت و کمبود امکانات درمانی و تجهیز نبودن بیمارستان‎ها، مردم از بیمارستان‌های مختلف کشور، تصاویری منتشر کردند که فاقد امکانات درمانی بودند؛ همان‌طور که در جمعه گذشته تأکید کردم در اندونزی و جاهای دیگر بیمارستان نسازیم بلکه به فکر مردم محروم کشور خودمان باشیم؛ در سیستان و بلوچستان چه اندازه فقر و محرومیت است و چرا بیمارستان‎های با کیفیتی در آن‎جا نداریم، در همین شهرستان گالیکش هنوز بیمارستانی احداث نشده است و چند سال قبل کلنگ بیمارستان را زدند اما خدا می‌داند چه زمانی به مرحله بهره برداری برسد؛ اگر در منطقه ما( استان گلستان) شهروندی دچار جراحات ناشی ازآتش سوزی و سوختگی شود جهت درمان قبلا باید تا ساری «مرکز استان مازندران» می‌رفت که مشخص نبود تا آنجا زنده بماند و اکنون باید تا گرگان «مرکز استان گلستان» چنین مجروحی را ببریم؛ لذا همین‌جا (شهرستان گالیکش) ما نیز با کمبود امکانات درمانی مواجه هستیم.

ایشان با بیان این‎که “باید برای ملت و مناطق محروم، بیمارستان‌های مجهزساخته شود” تأکید کردند: اگر بیمارستان ساختیم اما فاقد امکانات بود آن بیمارستان همچون آسیاب بدون آب، ناکارآمد است؛ اغلب، بیمارستان می‌سازیم اما آن را تجهیز نمی‎کنیم لذا چنین بیمارستان‎هایی مانند آسیاب بدون آب هستند، در بیمارستان‎های ما باید پزشکان متخصص، دلسوز و خیرخواه مردم باشند؛ اگر دولت امکان تجهیز بیمارستان‎ها را ندارد حتما بخش‎های خصوصی فعال شوند و بیمارستان‎های مجهزی بسازند تا مردم دچار مشکلات درمانی نشوند.

کسانی که در رابطه با مرگ نوزادان دوقلو در بیمارستان چابهار قصور داشتند مجازات شوند

خطیب برجسته اهل سنت کشور با اشاره به “مرگ دو نوزاد در بیمارستان امام علی چابهار” گفتند: هفته جاری دو نوزاد در بیمارستان چابهار بر اثر قصور پزشکی جان خود را از دست دادند، اگر در این حادثه عمدی در کار بوده است پس کسانی که مسئولند و مدعی اند جوابگوی ملت هستیم پاسخگوی زنده به گور شدن دو نوزاد باشند؛ جای تعجب است که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد! یک خانمی در چابهار نوزادان دوقلو وضع حمل می‌کند که سپس کادر درمان می‎گویند که هر دو فوت کرده اند، هنگام انتقال نوزادان به زرآباد که حدود سه ساعت فاصله دارد متوجه شدند یکی از این دو نوزاد هنوز زنده است؛ آیا پزشکان و پرستاران آن بیمارستان خائن و یا ناآگاه هستند؟ پس اگر آن‎ها خائن و ناآگاه هستند باید مجازات شوند.

مولانا گرگیج افزودند: ما همیشه تبلیغ فرزندآوری و تشویق افزایش جمعیت داریم ولی چطور می‌شود که این نوزادان دوقلو را زنده به گور می‌کنیم؟! چه کسی جوابگوی این مسئله است و به چه گناهی این دو نوزاد کشته شدند؟!

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور تصریح کردند: برخی اوقات بسیاری از پزشکان، خودسرانه نامه سقط جنین می‌دهند و می‌گویند بچه باید سقط شود در حالی که هیچ کتاب آسمانی و دینی اعم از اسلام، مسیحیت و یهودیت به ما اجازه نمی‌دهد جنینی را که زنده شده است سقط کنیم پس چنین کارهایی( دستور سقط خودسرانه) خیانت محسوب می‎شوند؛ اگر جنینی که در شکم مادر زنده شد ناقص هم بود باید متولد شود، اگر فوت کرد شفاعتش در آخرت نصیب پدر و مادرش می‌شود ولی ما قاتلش نباشیم؛ مطابق شریعت بچه ای که در شکم مادر زنده شد سقط آن، قتل نفس به شمار می رود؛ در بسیاری از موارد که پزشک اصرار بر سقط یک کودک داشته است همان خانواده هنگام مراجعه به شهرستان‎های دیگر متوجه می‌شوند که بچه هیچ مشکلی ندارد و نباید سقط شود که بارها پس از به دنیا آمدن چنین بچه هایی مشاهده می شود نوزاد سالم است.

ایشان در خاتمه بیانات خود بر “امین بودن و عدم خیانت چهار گروه” تأکید کردند و گفتند: چهار گروه، امین مردم هستند که نباید خیانت کنند، نخست علما که امین دین و ایمان شما هستند، دوم پزشکان که امین جان مردم هستند، سوم نیروی انتظامی که حفاظت از مال، حیثیت و ناموس مردم به آن‎ها سپرده شده است و بسیاری از پرونده ها توسط این ارگان تشکیل می شود و چهارم نیز قُضات هستند که حل و فصل و صدور حُکم در اختیار آنان قرار دارد؛ لذا نباید از این چهار گروه خیانتی صورت گیرد که دیگر به درد جامعه و مردم نمی خورند؛ اگر این افراد خیانت کردند یقینا بدانند سزای عمل خود را در همین دنیا خواهند دید و یا هنگام مرگ راه فراری نخواهند داشت.

 

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج