شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، چهارشنبه (۱۳ مهرماه ۱۴۰۱) در نشست علما، سران طوایف، معتمدین و مجمع نمایندگان سیستان‌وبلوچستان در زاهدان، با انتقاد از «ناکارآمدی مسئولان ارشد استانی در مدیریت جمعه خونین زاهدان»، خواستار «رسیدگی جدی مسئولان کشوری» به این موضوع و «احقاق حق مظلومین» در این حادثه شدند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، […]

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، چهارشنبه (۱۳ مهرماه ۱۴۰۱) در نشست علما، سران طوایف، معتمدین و مجمع نمایندگان سیستان‌وبلوچستان در زاهدان، با انتقاد از «ناکارآمدی مسئولان ارشد استانی در مدیریت جمعه خونین زاهدان»، خواستار «رسیدگی جدی مسئولان کشوری» به این موضوع و «احقاق حق مظلومین» در این حادثه شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید از حضور علما، سران طوایف، معتمدین و نمایندگان مجلس در این نشست تشکر کردند و در ادامه پس از اشاره به جزئیاتی از حادثۀ خونین جمعه زاهدان، اظهار داشتند: روز جمعه واقعا اتفاق بسیار سنگینی بود و هیچ‌کس تصور نمی‌کرد چنین حادثۀ ناگواری پیش بیاید که از یک طرف تعدادی از جوانان به سمت یک کلانتری سنگ پرتاب کنند و از جانب دیگر از هر طرف به سمت مردم گلولۀ جنگی شلیک بشود، آن‌هم به طرف مردمی که غیرمسلح بودند، چنان‌که هیچ‌کدام از مأمورین و نظامیان مستقر در کلانتری کشته نشده‌اند و طبق گزارش‌ها فقط یک نفر از این مأمورین از ناحیۀ پا مجروح شده است.
ایشان ادامه دادند: بنده برای اینکه آتش این اتفاق گسترش پیدا نکند و دامنگیر سایر نقاط شهر و استان نشود و افرادی از بیرون به این موضوع ورود نکنند، بلافاصله در پیامی تلویزیونی مردم را دعوت به آرامش کردم و بدون اشاره به جزئیات این اتفاق، به مردم توصیه کردم که آرامش خودشان را حفظ کنند تا حادثه مورد بررسی قرار بگیرد. این پیام بنده در سایر شهرستان‌ها تاثیرگذار بود، اما در داخل شهر زاهدان و بعد از اینکه مردم خون‌های ریخته‌شده را مشاهده کرده‌اند در بعضی از محله‌های شهر درگیری‌هایی رخ داده است که شاید در این درگیری‌ها بعضی‌ها سلاح هم داشته‌اند، اما در اتفاق اولیه‌ای که مقابل کلانتری رخ داده است هیچ‌کدام از مردم مسلح نبوده‌اند و به سمت مأمورین تیراندازی صورت نگرفته است.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه به موضوع کشته‌شدن رئیس اطلاعات سپاه استان اشاره کردند و گفتند: اتفاقی که برای ‌آقای موسوی پیش آمد بعد از نماز مغرب بوده است که یک گروه پیاده‌نظام و یک گروه از خودروهای بدون پلاک از قسمت فلکۀ خیام به سمت خیابان خیام و مسجد مکی در حال حرکت بوده است و در این مسیر به سمت مردم تیراندازی می‌کنند که در این تیراندازی‌ها تعدادی از جوانان کشته و زخمی شده‌اند و مسجد و حوزه و منزل شخصی بنده را به رگبار می‌بندند. یکی از جوانان که سلاح در دست داشته و تلاش می‌کند به بالای سقف مسجد برود اما انتظامات مانع می‌شوند، لذا برای دفاع از مسجد و مردم وارد خیابان خیام می‌شود و بدون اینکه بداند داخل خودروهایی که به سمت مردم شلیک می‌کنند چه افرادی هستند به سمت آن خودروها تیراندازی می‌کند.
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان از کیفیت بیانیۀ شورای تأمین استان نیز انتقاد کردند و گفتند: یکی از مشکلاتی که پیش آمد این بود که بیانیۀ شورای تأمین استان که روز بعد از حادثه منتشر شد در واقع نمک بر زخم مردم پاشید که مردم را به گروهک‌های تجزیه‌طلب منتسب کردند، درحالی‌که در این حادثه نه «جیش‌العدل» و نه هیچ گروهک دیگری نقش نداشته‌اند. اگر شورای تأمین استان در بیانیۀ خودش حکمت را رعایت می‌کرد و کلمات مناسبی بکار می‌بُرد دیگر نیاز پیدا نمی‌شد بنده توضیحی پیرامون جزئیات حادثه ارائه بدهم و یا در مقابل خبر کذبی که بعضی از خبرگزاری‌ها به بنده منتسب کرده بودند تکذیبیه صادر کنم.
ایشان از «ناکارآمد مسئولان ارشد استانی در مدیریت بحران» انتقاد کردند و گفتند: شواری تأمین و مدیریت استان باید در این شرایط بحرانی کارآمدی و شایستگی نشان می‌دادند و می‌دانستند که چگونه می‌شود بحران را خاموش کرد، اما نتوانستند بحران را مدیریت کنند. لذا نیاز است که درخصوص مدیریت‌های استانی تجدیدنظر صورت گیرد.
ایشان در ادامه به تلاش‌های مردمی در جهت تأمین و حفظ امنیت اشاره کردند و گفتند: علما، معتمدین و اقشار مختلف مردم استان برای تأمین و حفظ امنیت از جان‌شان مایه گذاشته‌اند و از این به بعد هم نهایت تلاش‌شان را می‌کنند که امنیت حفظ شود، زیرا همه می‌دانند که ناامنی به ضرر همه است.

مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: بهترین راه این است که در جمعۀ پیشِ رو هم کنترل امنیت مراسم نماز جمعه به خودمان سپرده شود و نیروهای نظامی و انتظامی حضور پیدا نکنند تا حساسیت ایجاد نشود. در حادثۀ ناگوار جمعۀ گذشته هم اگر ارگان‌ها پیش از این به ما اطلاع می‌دادند که ممکن است اتفاقی بیفتد ما از تمام توان انتظامات مسجد و مراسم نماز جمعه برای حفظ امنیت استفاده می‌کردیم، چنان‌که بعد از حادثۀ اخیر، علما و ریش‌سفیدان از ایجاد برخی ناامنی‌ها‌ در جاده‌ها و راه‌های استان جلوگیری کرده و توصیه کرده‌اند که برای پیگیری حق مردم نیاز به حفظ امنیت است.
ایشان ادامه دادند: یکی از مسئولان استانی خطاب به بنده گفت که قضاوت در مورد حادثۀ زاهدان را خودتان انجام بدهید. بنده گفتم قضیه برای بنده روشن است، اما بنده نمی‌خواهم قضاوت کنم و تصمیم‌گیری درخصوص این حادثه از قدرت مسئولان استانی خارج است و بگذاریم مسئولان کشوری در این زمینه قضاوت و تصمیم‌گیری کنند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان بر لزوم «بررسی بی‌طرفانه و منصفانه» حادثۀ زاهدان تاکید کردند و گفتند درخواست ما از دولت و مقامات کشور آن است که قضیۀ زاهدان و ظلمی که در حق مردم زاهدان صورت گرفته است بی‌طرفانه و منصفانه بررسی بشود. باید این موضوع بررسی شود که کسانی که در پشت صحنه مأموران را فرماندهی کردند چه برنامه‌ای داشته‌اند.
ایشان خاطرنشان کردند: اگرچه متاسفانه ما در گذشته در قبال مسائل و خواسته‌هایی که مطرح شده‌اند از سوی مسئولان عزم جدی ندیده‌ایم و پاسخ قانع‌کننده‌ای نشنیده‌ایم، اما انتظار داریم در این موضوع شاهد عزم مسئولان باشیم و ما به مسئولان فرصت بدهیم تا موضوع را بررسی کنند و حق این ملت ضایع نشود.
امام‌جمعه زاهدان در پایان سخنان‌شان خاطرنشان ساختند: حادثۀ خونین زاهدان و کشتار بی‌رحمانه مردم از دیدگاه ما واضح و کاملا محکوم است، اما به‌هرحال از علما و ائمه جمعه و معتمدین می‌خواهیم به مردم توصیه کنند که موضوع را پیگیری کنند و امنیت نیز حفظ شود تا بهانه و فرصت سوءاستفاده را از کسانی که خودشان این صحنه را آفریدند سلب کنیم.‌