شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، دیروز (30 تیرماه 1402) در مراسم نماز جمعه زاهدان، ریشۀ تمام مشکلات و بحران‌های موجود در کشور را «سیاسی» دانستند و حل این مشکلات از راه «سیاست» را نیز بهترین و تنها راه‌حل عنوان کردند.

«حجاب»، «اقتصاد»، «فرار مغزها»و… با «سیاست» مرتبط هستند

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: اکثر اتفاقات و جریاناتی که این روزها در کشور ما وجود دارند «سیاسی» هستند. اگر وضعیت اقتصادی کشور بحرانی و مریض است و طبقات و اصناف مختلف ملت ایران از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند موضوعی سیاسی است. اقتصاد به سیاست گره خورده است. البته بنده نمی‌گویم مسائل دیگری در این زمینه دخیل نیستند، چراکه ممکن است یک مشکل، ریشه‌های مختلفی داشته باشد اما مهمترین ریشۀ مشکلات اقتصادی در کشور ما سیاسی است.
ایشان تاکید کردند: به نظر بنده تا زمانی که مسائل سیاسی و سیاست‌های داخلی و خارجی حل نشوند اگر تمام اقتصاددانان دنیا را جمع کنند نمی‌توانند مشکلات اقتصادی کشور را سامان بدهند. در هر جای دنیا وقتی سیاست‌ها بر مسیر اعتدال و صحیح قرار بگیرند بر اقتصاد تاثیر می‌گذارند.
امام‌جمعه زاهدان افزودند: یکی دیگر از مشکلاتی که در کشور وجود دارد و بر همۀ ما سنگین است، فرار مغزها و نخبگان است. موضوع فرار مغزها و نخبگان هم به سیاست برمی‌گردد. بنده در گذشته هم گفته‌ام انسان‌های نخبه و توانمند و مغزهای متفکر در هر جامعه بزرگترین سرمایۀ آن جامعه محسوب می‌شوند که اگر از دست بروند و مهاجرت کنند ضربۀ بزرگی برای هر کشور و ملتی است.
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان ساختند: اگر مسأله حجاب را هم منصفانه و بی‌طرفانه بررسی کنیم متوجه می‌شویم اکثر بانوان و زنانی که حجاب را از سر برمی‌دارند اعتقادی به برداشتن حجاب ندارند، زیرا حجاب پوششی اسلامی و لباس مردم مشرق‌زمین است و از گذشته هم وجود داشته است. لذا اگرچه شاید بعضی از زنان اعتقادی به حجاب نداشته باشند، اما بخش بزرگی از زنانی که در ایران چادر و حجاب از سر برمی‌دارند معتقد به حجاب هستند، اما ناراضی و عصبانی هستند و می‌خواهند نارضایتی خودشان را با برداشتن حجاب نشان بدهند. این نوعی نافرمانی مدنی و سیاسی است و اگر عصبانی نباشند حجاب بر سر می‌گذارند.
ایشان تصریح کردند: اشتباه است که اگر گمان کنیم موضوع برداشتن حجاب در کشور موضوعی اعتقادی و مذهبی است، بلکه این یک موضوع سیاسی است. اگر می‌خواهیم حجاب در کشور رعایت بشود راهش در کشاندن مردم به زندان و بازداشت و تنبیه و سرکوب نیست، شاید این روش جواب بدهد، اما موقتی خواهد بود و مدتی بعد دوباره بروز می‌کند، مگر اینکه مسائل به‌وصرت اساسی و ریشه‌ای حل شوند. اعتراضات بازنشستگان و معلمان و کارگران و سایر اقشار و طبقات در جامعه نیز در واقع «سیاسی» هستند.

سیاست‌های چهل‌وچهار ساله جواب نداده‌اند و نیاز به تغییر دارند

امام‌جمعه زاهدان تاکید کردند: ریشۀ تمام مشکلات در کشور سیاسی هستند و مسائل و مشکلات سیاسی را باید با سیاست حل کرد. بهترین راه‌حل مسائل سیاسی خودِ سیاست است. در تمام دنیا همین روش است که مسائل سیاسی را با سیاست حل می‌کنند. باید مشکلات سیاسی را با سیاست و گفتمان و مذاکره و تغییرات سیاسی حل کرد. باید تغییرات سیاسی بیاوریم.
ایشان افزودند: اگر مسائل سیاسی را با سیاست حل کنیم ضایعات و نقصان‌ها کمتر می‌شوند. سیاست‌های داخلی و خارجی که سیاست‌های چهل‌وچهار ساله هستند و جواب نداده‌اند، نیاز به تغییر دارند. این روزها تلاش‌هایی برای ترمیم سیاست‌های خارجی صورت می‌گیرد، اما سیاست‌های داخلی مهمتر از سیاست‌های خارجی هستند، زیرا مستقیما با ملت سروکار دارند و تغییر آنها خواستۀ مردم است. تغییر در سیاست‌ها به نحوی که رضایت ملت حاصل شود و مشکلات مردم حل شوند بهترین سیاست و راه‌حل برای حل‌وفصل مشکلات کشور است.

«اجرای عدالت» مهمترین هدف بعثت پیامبران بوده است

مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان «اجرای عدالت» را ازجمله اهداف بعثت پیامبران برشمردند و گفتند: الله تعالی برای عدالت و انصاف ارزش زیادی قایل است. یکی از مهمترین اهداف بعثت پیامبران و ارسال رسل نیز «اجرای عدالت و مساوات» بوده است. قرآن عظیم‌الشأن نیز به این موضوع تصریح کرده و می‌فرماید: «و أنزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط».
ایشان ادامه دادند: اگر بیشتر فکر کنیم متوجه می‌شویم که تمام دین اعم از توحید و اخلاق و عملکردهای صحیح و درست در راستای عدالت و انصاف هستند. «عدل» به معنای روگردانی از ظلم است. اعتقاد و اخلاق و عملکرد باید عادلانه باشد و تمام زندگی انسان باید بر مسیر عدالت و انصاف که مسیر فطرت و سیرۀ انبیاست قرار بگیرد.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم وقتی حاکم بودند چنان ساده زندگی کردند که اگر فردی وارد مسجد یا مجلس صحابه می‌شد تشخیص نمی‌داد که کدام‌یک از آنها پیامبر خداست. آن‍حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم بی‌تکلف زندگی کرد و لباس ایشان با لباس دیگران و منزل ایشان با منزل دیگران تفاوتی نداشت. ایشان متواضعانه می‌نشست و به بندگی پروردگار افتخار می‌کرد. حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم به حرف همه گوش می‌کرد و تمام کارها را با مشورت انجام می‌داد؛ تا جایی که منافقین ایشان را «أذن» به‌معنای گوش، نامیدند. بین حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم و مردم هیچ حجاب و حایلی وجود نداشت و عموم مردم و افراد مظلوم به راحتی به ایشان دسترسی داشتند.

حکومت اسلامی زمانی خوب است که «مردمی» باشد و در آن «عدالت» اجرا شود

مولانا عبدالحمید افزودند: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم برای خودشان هیچ امتیازی قایل نبود. ایشان نسبت به حفظ بیت‌المال بسیار حساس بود. بعد از رحلت آن‍حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، شیوۀ خلفای راشدین نیز دقیقاً همین بود. خلفای راشدین در زمانی که حاکم بودند مانند سایر مردم زندگی می‌کردند. روزی سیدنا عمر رضی‌الله‌عنه روی منبر رفتند، شخصی پینه‌های لباس ایشان را حساب کرد؛ سیزده پینه به لباس ایشان وصل بود. آنها از استفاده از بیت‌المال دوری می‌کردند و به نزدیکان‌شان هم اجازۀ استفاده نمی‌دادند. از بیت‌المال فقط به اندازه‌ای که بتوانند نانی بخورند حقوق دریافت می‌کردند، نه اینکه از بیت‌المال برای خودشان سرمایه جمع‌آوری کنند یا زمین به نام خودشان ثبت کنند.
ایشان خاطرنشان ساختند: خلفای راشدین که بر منهاج و سیرۀ حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم حکومت کردند، به انسانیت و اجرای عدالت و انصاف و نجات دنیا و آخرت مردم می‌اندیشدیند. حکومت اسلامی و هر نظامی در هر جای دنیا که به نام اسلام روی کار می‌آید زمانی خوب است که در آن عدالت و انصاف و برابری باشد و مردمی عمل کند. اگر نام حکومت را «اسلامی» یا «دموکراسی» و یا هر نام دیگری بگذاریم اما محتوا نداشته باشد نمی‌تواند مفید باشد و دوام نمی‌آورد.

امام حسین برای اجرای عدالت و انصاف قیام کرد

مولانا عبدالحمید در ادامه به «تغییر شیوۀ حکومتداری پس از دوران خلفای راشدین» اشاره کردند و گفتند: بعد از دوران خلافت راشده که منجر به قیام حضرت حسین رضی‌الله‌عنه نیز شد، شیوۀ حکومتداری تغییر پیدا کرد و آن ساده‌زیستی‌ که خلیفه داشت از بین رفت و حاکمان مسلمان در عراق و شام مقداری از شیوۀ حکومت پادشاهی در ایران و روم آن زمان متاثر شدند.
ایشان ادامه دادند: در دوران حکومت یزید تغییر از منهج حضرت رسول و خلفای راشدین بسیار زیاد شد. بسیاری از حاکمان بنی‌امیه و بنی‌عباس و حاکمان بعد از آنها بیت‌المال را تصرف کردند و بسیاری از آنها بیت‌المال را مال شخصی خودشان دانستند و هر تصرفی می‌خواستند در آن می‌کردند. عدالت و انصاف و شورا و استقلال قاضی و دستگاه قضایی از بین رفت و حاکم بر دستگاه قضایی تسلط پیدا کرد و قاضی نمی‌توانست بین شاکی و حاکم عدالت را اجرا کند. این وضعیت سبب شد تا اهل‌بیت که در دوران خلفای راشدین با آنها همکاری کرده بودند و حتی حضرت حسن رضی‌الله‌عنه با حضرت معاویه صلح کرد و اهل‎بیت در دوران حکومت معاویه قیام نکردند، امام حسین قیام کرد.

امام حسین وقتی دید که جهان اسلام در خطر است در مقابل حکومتی که خودش را حکومت دینی هم می‌دانست اما حاکم و خلیفه انسان ناتوان و خودکامه‌ای بود قیام کرد. همۀ مسلمانان بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند که قیام امام حسین برای اجرای عدالت و انصاف و نجات انسانیت بود و ایشان در موضع خودش برحق است.

مهم آن است که از سیرۀ سیدنا حسین و اهل‌بیت اتباع کنیم

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: این ایام مصادف است با ایام محرم و عاشورا که حادثۀ شهادت حضرت حسین رضی‌الله‌عنه را برای ما تداعی می‌کنند. حادثۀ کربلا حادثه بسیار تلخ و ناگواری بود که افراد نااهل و مسلمان‌نما به‌خاطر منافع دنیا و خشنودی حاکم دست به چنان جنایتی زدند که مسلمانان و انسان‌های آزاده هرگز آنها را نمی‌بخشند.
ایشان افزودند: در ایام محرم ظلم بزرگی بر سیدنا حسین رضی‌الله‌عنه صورت گرفت، اما معتقدیم باید هنگام مصایب صبر کنیم؛ قرآن و سنت همین توصیه را به ما کرده است. همان‌طور که در زمان وفات پدر و مادر و سایر عزیزان توصیه به صبر شده است. نکتۀ مهم آن است که ما به سیرۀ اهل‌بیت و صحابه و سیرۀ سیدنا حسین رضی‌الله‌عنه عمل کنیم. سیرۀ این بزرگان بر مسیر تقوا و پرهیزگاری بوده است و ما باید در تقوا و پرهیزگاری از آنها اتباع کنیم. اگر کسی می‌خواهد به خدا برسد از مسیر عمل به قرآن و سنت و عمل به سیرۀ بزرگان امکان‌پذیر است.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه بر لزوم «حفظ امنیت مراسم مذهبی برادران شیعه» تاکید کردند و گفتند: برادران شیعۀ ما در این ایام مراسم مذهبی و عزاداری دارند و آرزوی ما آن است که امنیت حفظ بشود. امنیت حیاتی و مهم است. توصیۀ بنده به مردم و حکومت‌ها آن است که در مسائل مذهبی هیچ‌کسی دخالت نکنند و اجازه بدهند هر کسی مطابق مذهب خودش آزادانه عمل کند.

توهین به قرآن مجید زیرپاگذاشتن حقوق بشر است
اهانت به تمام کتاب‌های آسمانی را به شدت محکوم می‌کنیم

مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان به اهانت مجدد به قرآن مجید در سوئد اشاره کردند و گفتند: متاسفانه اخیرا پدیدۀ بسیار شوم و زشتی راه افتاده است. ما نمی‌دانیم که ارادۀ الله تعالی برای اهل زمین چیست، اما هر زمانی که قرار است مصیبت و بلایی متوجه جایی بشود اقدام به اهانت به مقدسات می‌کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: پدیدۀ شوم قرآن‌سوزی که برای بار دوم در کشور سوئد تکرار شده است بسیار دردآور و مصیبتی بزرگ است. این افراد حقوق بشر را پایمال کرده‌اند. هیچ‌ حقی بالاتر از احترام به مقدسات نیست. وقتی حرمت مقدسات یک ملت زیر پا گذاشته شود دیگر چه حقی برای او رعایت شده است؟!
امام‌جمعه زاهدان افزودند: کشور سوئد در گذشته کشور خوبی بود و آزادی در آن وجود داشت. بسیاری از مسلمانان به این کشور مهاجرت کرده‌اند و در این کشور مسجد دارند و زندگی می‌کنند، اما در اهانت اخیری که به قرآن شد و حکومت سوئد به این اقدام مجوز داد، این نادانی و حماقت بزرگی است که افراط‌گرایی را در دنیا به‌وجود می‌آورد و افراط‌گرایی در بین پیروان ادیان و مذاهب ایجاد می‌کند. آتش‌زدن قرآن و تورات و انجیل که کتاب‌های الهی و آسمانی هستند بدترین شیوه است.
ایشان تصریح کردند: ما اهانت به قرآن عظیم‌الشأن و اهانت به تورات و انجیل و توهین به مقدسات تمام ادیان و مذاهب را با شدت تمام محکوم می‌کنیم و از حاکمان سوئد می‌خواهیم در این رویۀ خودشان تجدیدنظر کنند. این دفاع از آزادی نیست، بلکه آتش‌زدن آزادی است. شما وقتی حرمت‌ها را نادیده می‌گیرید و حرمت‌شکنی کتاب مقدس پروردگار و دیگر کتاب‌های آسمانی را آزاد می‌کنید درواقع می‌خواهید آسایش و امنیت دنیا را بهم بزنید و این اقدام، محکوم و شکست‌خورده است.
مولانا عبدالحمید گفتند: ما از سران کشورهای اسلامی می‌خواهیم که در این‌خصوص بی‌تفاوت نباشند و موضع‌گیری کنند و این موضوع را با تدبیر پیگیری کنند تا اینکه اهانت به قرآن و حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم و توهین به تمام مقدسات در دنیا ممنوع بشود.

 

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان