نخستین اعتکاف علمی و اصلاحی دانشجویان شهرستانهای سراوان، سیب و سوران و مهرستان به همت واحد فرهنگی مدرسه علوم دینی عین العلوم گُشت از عصر پنجشنبه (٢٢/شهریور/١٣٩٧) تا عصر جمعه (٢٣/شهریور) به مدت ٢٤ ساعت برگزار گردید. به گزارش سنت‌آنلاین، افتتاحیهٔ این مراسم بعد از نماز عصر پنجشنبه در مسجد جامع خواجه با تلاوت قرآن […]

نخستین اعتکاف علمی و اصلاحی دانشجویان شهرستانهای سراوان، سیب و سوران و مهرستان به همت واحد فرهنگی مدرسه علوم دینی عین العلوم گُشت از عصر پنجشنبه (٢٢/شهریور/١٣٩٧) تا عصر جمعه (٢٣/شهریور) به مدت ٢٤ ساعت برگزار گردید.

به گزارش سنت‌آنلاین، افتتاحیهٔ این مراسم بعد از نماز عصر پنجشنبه در مسجد جامع خواجه با تلاوت قرآن مجید توسط قاری عبدالغفور سیدزاده همراه بود و پس از آن مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور مدیریت عین العلوم گُشت ضمن عرض خیر مقدم به دانشجویان عزیز، به اهداف این نشست نیز اشاره کرد. سپس آقای محمّد رفیع حسین‌بر کارشناس فرهنگ عامه مباحثی پیرامون زبان و فرهنگ بلوچی بیان کرد.

در بخش دوم برنامه‌ها که بعد از نماز مغرب در صحن مدرسه برگزار شد، مولوی عبدالستار حسین‌بر، مطالبی را از کتاب سیمای پیامبر صلى الله علیه وسلم از دیدگاه خاورشناسان قرائت نمود.

بعد از آن، جناب آقای نظرمحمد اربابی چهرهٔ موفق آموزش و پرورش و مدیر نمونهٔ دبیرستان شهید مطهری سراوان – که در سال جاری تنها از این مدرسه ١٦ نفر موفق به قبولی در رشتهٔ پزشکی شده بودند-، به ایراد سخن پرداخت.

بعد از آن میزگری حول ”نماز بزرگترین رکن دین“ برگزار شد که در آن مولانا محمّد دهقان، مولانا عبدالکریم حسین‌پور، مولانا محمّد امین حسین‌بر، مولانا عبدالحکیم سیدزاده، مولوی عبدالرب جهاندیده و مولوی خالد اربابی به سؤالات مطرح شده پاسخ دادند و در آخرین بخش از این برنامه‌ها، کلیاتی دربارهٔ سیره نبوی صلى الله علیه وسلم توسط مولانا محمّد امین حسین‌بر بیان گردید.

برنامهٔ ذکر و تلاوت نیز بعد از اقامهٔ نماز صبح انجام شد، سپس دانشجویان بازدیدی از سنگ‌نگاره‌ها، قبرستان قدیمی و تپهٔ نمکی گشت داشتند.

بخش دیگر برنامه‌ها ساعت ٩:٣٠ صبح آغاز گردید که بعد از تلاوت قرآن کریم توسط یکی از دانشجویان مهندسی برق تهران، مولانا عبدالله فتوحی از اساتید حوزه و دانشگاه، ویژگی‌های یک دانشجوی موفق را برشمرد.

سپس دکتر محمّد عثمان حسین‌بر استاد جامعه‌شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان و مشاور وزیر علوم، مباحثی تحت عنوان مسؤولیتهای اجتماعی یک دانشجو بیان کرد.

مولانا عبدالواحد قلندرزهی نیز لحظاتی را به قرائت و تشریح برخی اشعار مثنوی و اقبال پرداخت.

بعد از آن، جلسهٔ پرسش و پاسخ برگزار شد که مولانا عبدالکریم حسین‌پور به پاسخگویی سؤالات گوناگون دانشجویان پرداخت.

بخش دیگر برنامه، شرکت در نماز جمعه بود که مولانا عبدالکریم حسین‌پور در خطبه‌های نماز جمعه به فضایل ماه محرم اشاره کرد و گفت: ما در این ماه تنها امام حسین رضی الله عنه را از دست نداده‌ایم، بلکه در آن حضرت عمر رضی الله عنه را از دست داده‌ایم و چهارم این ماه هم آغاز خلافت حضرت عثمان رضی الله عنه است. وی در خطبه‌های نماز جمعه به فضایل این سه صحابی بزرگ اشاره کرد و در آخر گفت: شریعت به ما اجازهٔ عزاداری نداده است و ما برای ولادت یا وفات کسی جشن و عزا نمی‌گیریم، جشنهای ما فقط دو عید سعید فطر و قربان هستند. ما حتى برای تولد و وفات رسول خدا صلى الله عليه وسلم برنامهٔ شادی یا عزاداری نداریم. امام جمعه گُشت در پایان افزود: ازدواج و برگزاری مراسم عقد و عروسی در ماه محرم و ماههای دیگر هیچگونه اشکال شرعی ندارد و اگر کسی مدعی حرمت آن است، دلیلش را بیاورد.

بخش پایانی نخستین اعتکاف علمی و اصلاحی دانشجویان شهرستانهای سراوان، سیب و سوران و مهرستان رأس ساعت ١٥ برگزار شد و در آن ابتدا مولانا حبیب‌الله مرجانی مسؤول دفتر امور دانشجویی دارالعلوم زاهدان مباحثی پیرامون تأثیر ارادهٔ دانشجوی مسلمان در آیندهٔ جامعهٔ اسلامی ایراد کرد.

سپس آقای محمّد عظیم حسین‌بر، دبیر همایش و از نویسندگان و فرهنگیان فعال شهر گُشت، جهت تقدیر و تشکر پشت تریبون قرار گرفت.

آخرین سخنران این نشست، حضرت مولانا محمّد دهقان، استاد برجستهٔ حدیث و صدرالمدرسین عین العلوم بود که در سخنان خویش به نکات ارزندهٔ اصلاح و تربیت پرداخت.

در پایان این همایش از سه دانشجوی برتر کنکور؛ آقایان عبدالله رئیسی، فرهاد دهواری و نادر آسکانی که در سال جاری موفق به کسب رتبه‌های تک‌رقمی و دورقمی کنکور شده بودند، با اهدای جوایزی تقدیر به‌عمل آمد. در این همایش همچنین لوح یادبودی به سایر دانشجویان شرکت‌کننده در اعتکاف علمی و اصلاحی تقدیم شد.

پایان نشست، با دعاهای مخلصانهٔ مولانا محمّد دهقان همراه بود.