هفته‌نامۀ نیوزویک آمریکا در یادداشتی به تعالیم پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وسلم دربارۀ نظافت و چگونگی واکنش‌ به بیماری‌های واگیردار پرداخت. در این یادداشت که به قلم “کِرِگ کانسیداین (CRAIG CONSIDINE)“، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه رایس (Rice University)، نوشته شده، آمده است که بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ دولت‌ها و منابع خبری را وادار کرده تا دقیق‌ترین و مفیدترین […]

هفته‌نامۀ نیوزویک آمریکا در یادداشتی به تعالیم پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وسلم دربارۀ نظافت و چگونگی واکنش‌ به بیماری‌های واگیردار پرداخت.
در این یادداشت که به قلم “کِرِگ کانسیداین (CRAIG CONSIDINE)“، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه رایس (Rice University)، نوشته شده، آمده است که بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ دولت‌ها و منابع خبری را وادار کرده تا دقیق‌ترین و مفیدترین توصیه‌ها را به مردم جهان ارائه دهند، زیرا این بیماری جهانی است.
نویسندۀ مقاله در ادامه این سؤال را مطرح می‌کند که چه کسی برای اولین بار به رعایت بهداشت و لزوم رعایت قرنطینه برای جلوگیری از شیوع بیماری واگیردار توصیه کرد؟ او سپس پاسخ می‌دهد که پیامبر اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش. اگرچه او (پیامبر اسلام) به هیچ وجه در زمینه بیماری‌های کشنده متخصص نبود، اما باوجود این توصیه‌های درستی برای جلوگیری و مبارزه با پیشرفت بیماری‌هایی مانند کووید ۱۹ داشت.
کانسیداین نوشت: پیامبر اسلام می‌گوید: «هنگامی که شنیدید در سرزمینی طاعون آمده است، وارد آنجا نشوید؛ اما اگر در مکانی که شما هستید طاعون آمد از آن خارج نشوید.» همچنین می‌گوید: «مبتلایان به بیماری‌های عفونی باید از دیگر افراد سالم جدا شوند.»
در ادامه نویسنده با اشاره به تأکید پیامبر اسلام بر نظافت، چند حدیث در این باره آورده و می‌نویسد: اگر فردی به بیماری دچار شود پیامبر اسلام چه توصیه‌ای به وی دارد؟ مسلماً او را تشویق خواهد کرد که به معالجه پزشکی و مصرف دارو بپردازد.
در این مقاله آمده است: پیامبر اسلام در ایجاد توازن میان ایمان و عقل حکیمانه رفتار می‌کرد، درحالی که در خلال هفته‌های گذشته برخی گفتند که صرف دعا کردن می‌تواند ما را از ویروس کرونا حفظ کند و نیازی به رعایت قواعد قرنطینه نیست.
این استاد دانشگاه در پایان یادداشت خود نوشت: محمد [صلی‌الله‌علیه‌وسلم] مردم را ترغیب کرد که در دین خود به دنبال راهنمایی باشند و امیدوار بود که آنها اقدامات احتیاطی را برای ثبات، ایمنی و رفاه همگان انجام دهند. به عبارت دیگر امیدوار بود كه مردم از عقل سلیم خود استفاده كنند./ iqna