مراسم نکوداشت استاد ابوبکر حسن‌زاده، نویسنده و مترجم سرشناس کردستان و ایران روز پنجشنبه (۱/آذر/١٣٩٧) در دانشگاه کردستان در سنندج برگزار شد. به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از اصلاح وب، به همت دانشگاه کردستان، نشر احسان و خیرین کتابخانه‌ساز، نکوداشت استاد ابوبکر حسن‌زاده نویسنده، مترجم و دانشمند کرد با حضور علمای برجسته کرد و اهل […]

مراسم نکوداشت استاد ابوبکر حسن‌زاده، نویسنده و مترجم سرشناس کردستان و ایران روز پنجشنبه (۱/آذر/١٣٩٧) در دانشگاه کردستان در سنندج برگزار شد.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از اصلاح وب، به همت دانشگاه کردستان، نشر احسان و خیرین کتابخانه‌ساز، نکوداشت استاد ابوبکر حسن‌زاده نویسنده، مترجم و دانشمند کرد با حضور علمای برجسته کرد و اهل سنت، دانشگاهیان، اهل قلم و علاقەمندان به دانش و فرهنگ اسلامی، در تالار مولوی دانشگاه کردستان در سنندج برگزار شد.

در این مراسم، دکتر فردین اخلاقیان رئیس دانشگاه کردستان گفت: معرفی و حفظ بزرگان، از رسالت‌های دانشگاه است و بر اساس تألیفات و ترجمه‌های استاد ابوبکر حسن‌زاده، ایشان می‌تواند الگوی علمی و اخلاقی مناسبی برای نسل جوان ما باشد.

وی افزود: علمای اسلامی ما باید به مانند مرحوم سید قطب، از بەروزترین مسائل و مباحث اندیشه و میراث اسلامی در سطح جهان آگاه باشند تا بتوانند در این علوم، حرفی برای گفتن داشته باشند.

پروفسور صادقی رئیس بنیاد نخبگان کردستان نیز در این مراسم گفت: بزرگداشت و معرفی نخبگان هر ملت، موجب ماندگاری تمدن و جایگاه آن ملت در سطح جهان می‌شود.

وی افزود:‌ در جوامع توسعه‌یافته، به علت نقش نویسندگان و مترجمان در بقای فرهنگی یک ملت، از جایگاه والایی برخوردارند.

جلال جلالی‌زاده نماینده‌ی پیشین سنندج‌ در مجلس گفت: افتخار استاد حسن‌زاده در این است که زندگی‌اش را وقف خدمت به پیامبر اسلام و سنت وی نموده است.

وی افزود: استاد حسن‌زاده مانند امام مالک، سنت و احادیث رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را در کردستان احیاء نمود و چه خدمتی بالاتر از این که نسل جدید ما امروز با سنت و احادیث پیامبرش آشنا باشد.

حسن سرباز مدیر گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه کردستان درباره‌ی شخصیت علمی استاد حسن‌زاده گفت: استاد حسن‌زاده از نخستین کسانی است که توانست احادیث رسول‌الله را به فارسی ترجمه کند و با هوشمندی تمام آثاری مانند «اللؤلوء والمرجان» را ترجمه نموده که از معتبرترین منابع حدیث در میان اهل سنت است.

وی افزود: آثار استاد حسن‌زاده در زمینه‌ی حدیث‌شناسی و ترجمه احادیث پیامبر اسلام همطراز آثار استاد خرمدل در تفسیر و ترجمه قرآن است.

وی افزود: علمای کرد از همان عصر صحابه تا امروز همپای علمای دیگر ملل، در طول تاریخ به فرهنگ و علوم اسلامی خدمت نموده‌اند.

وی افزود: جابان کردی صحابی پیامبر از کسانی است که احدیثی از پیامبر از وی نقل شده است. همینطور علمای کرد همچون ابن‌اثیر و ابن‌صلاح شهرزوری نیز در زمینه‌ی حدیث‌شناسی آثار و خدمات گرانسنگی برجای گذاشته‌اند.

ستاد رسول ابوالمحمدی مسؤول علما و طلاب جماعت دعوت و اصلاح نیز گفت: آثار استاد حسن‌زاده همه‌ی قلبها را به تسخیر خویش درآورده است و به واسطه‌ی آشنایی و همنشینی که با این عالم وارسته داشته‌ام، ایشان را «عالمی ربانی»می‌دانم.

وی افزود: استاد حسن‌زاده از دیدگاه فقهی، ترجمه به معنای عامش را به اوج رساند و از حیث دانش و دقت علمی وی را در سطح ماموستا حافظ عراقی استاد ابن حجر عسقلانی یافته‌ام.

در این مراسم از همسر استاد حسن‌زاده به پاس سالها زحمت و همراهی با ایشان نیز تقدیر شد.

همچنین با ابتکار انجمن خیرین کتابخانه‌ساز، از کتابخانه‌ی شخصی استاد ابوبکر حسن‌زاده نیز رونمایی شد.