هشتمین نشست هم‌اندیشی علمای سه شهرستان سراوان، سیب‌وسوران و مهرستان روز پنج‌شنبه (١٥/آذر/١٣٩٧) به میزبانی مدرسۀ علوم دینی نورالهدیٰ کهن‌ملا سوران برگزار شد که شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید مهمان و سخنران ویژۀ این نشست بود. به گزارش سنت‌آنلاین، این نشست ابتداء با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید برنامه‌هایش را آغاز کرد. در نخستین بخش این […]

هشتمین نشست هم‌اندیشی علمای سراوان بزرگ برگزار شدهشتمین نشست هم‌اندیشی علمای سه شهرستان سراوان، سیب‌وسوران و مهرستان روز پنج‌شنبه (١٥/آذر/١٣٩٧) به میزبانی مدرسۀ علوم دینی نورالهدیٰ کهن‌ملا سوران برگزار شد که شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید مهمان و سخنران ویژۀ این نشست بود.

به گزارش سنت‌آنلاین، این نشست ابتداء با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید برنامه‌هایش را آغاز کرد.

در نخستین بخش این نشست مولوی خالد اربابی از شهرستان مهرستان، مولوی ملک‌محمد بلوچ‌زهی از منطقۀ بم‌پشت، حافظ عبدالرحمن محمدی از شهرستان سیب‌وسوران، مولوی ذاکر پرکی از بخش هیدوچ و مولوی عبدالناصر محمدی از سراوان به ارائۀ گزارش فعالیت‌های دینی و فرهنگی منطقه‌ای خود پرداختند.

مولوی عبدالناصر محمدی به نمایندگی از بازرسان شورای عالی علما ضمن قرائت گزارش بازرسی، در بخشی از سخنانش پیشنهاداتی برای بالابرد فعالیت‌های مدراس و مکاتب از قبیل: اهتمام اذکار صبحگاهی و شامگاهی، مطالعۀ اجباری طلاب همراه با استاد، برگزاری مسابقات علمی و برگزاری کلاس‌های احکام و سیرت و تشکیل طلاب علوم دینی را یادآور شد.

در ادامه مفتی ضیاءالرحمن محمدی هدف اصلی نشست هم‌اندیشی علما را خدمت به اسلام عنوان کرد و افزود: متاسفانه معاملات ربوی بسیاری بین مردم رواج گرفته است، ایشان نمونه‌هایی از این معاملات را برای حاضرین جلسه شرح داد و خاطر نشان کرد: وقتی که این معاملات رواج پیدا کند رزق مردم حرام شده گریبان‌گیر علما می‌شود و توفیق عبادت را از آن‌ها سلب می‌کند.

مولوی محمدامین مسکان‌زهی، مدیریت مدرسۀ دارالهدی کهن ملا و میزبان این نشست لحظاتی چند از حاضرین تقدیر و تشکر کرد.

مولانا عبدالصمد ساداتی، رئیس شورای عالی علمای سراوان در سخنان خویش پیشرفت و ترقی در امور مهم را ثمرۀ تلاش و مجاهده دانست و افزود: مشکلات، چالش‌ها و معضلات پیش رو با مجاهده برطرف می‌شود همانگونه که رسول الله صلی الله علیه وسلم در طول زندگانی مکی و مدنی دچار چالش‌های زیادی شدند که با موفقیت بر آن‌ها غالب آمدند.

امام جمعه اهل سنت سراوان اعتماد و توکل بر خداوند را از دیگر راه‌های موفقیت، بیان کرد و اظهار داشت: خداوند آن اشخاصی که به مردم خدمت می‌کنند را تنها نمی‌گذارد، انسان قدم بردارد، تکالیف و مشکلاتی که مانع پیشرفت انسان می‌شود به کمک خداوند از پیش رو برداشته می‌شوند.

بخش پایانی این نشست همراه بود با سخنرانی و دعای خالصانۀ شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، پیشوای مذهبی اهل‌سنت.

ایشان در ابتدای سخنانش یاد و خاطرهٔ بنیانگذار این نشست، حضرت شیخ الحدیث مولانا سید محمد یوسف حسین‌پور رحمه الله – را گرامی داشت و برای ایشان دعای خیر نمود و هم‌اندیشی علما را مایۀ خیر دانست و فرمود: نشست علما در هر مکانی باشد سبب تحول و پیشرفت آن منطقه است.

عالم برجستهٔ جهان اسلام، خودسازی را از اسباب توفیق عبادت برشمرد و افزود: مهم‌ترین مشکل نفس اماره منیت است که اعمال نیک و تلاش‌ها را از بین می‌برد. منیت و نفس دو بت است که در دنیا پرستش می‌شود، کسی‌که نفس را شکست داد فاتح بزرگ است، شخصی که «حب جا و مال»، «حسد» و «علامات نفاق» را از وجودش بیرون کند رستگار می‌شود.

مولانا عبدالحمید گفت: «ادای نماز با حضور قلب»، «روزۀ نفلی»، «اتباع پیامبر صلی الله علیه وسلم»، «کثرت درود» و «جهاد با نفس» از دیگر راه‌های تزکیۀ نفس هستند.

ایشان تعلیم و تبلیغ را حیاتی دانست و خاطرنشان کرد: تعلیم و تعلم سبب بیداری ملت قرار می‌گیرد، تا قرآن در زندگانی روزمرۀ مردم برنگرد جامعه هدایت نمی‌شود، مبلغ باید با مفاسد روز جامعه مانند: اعتیاد، مشروبات الکلی و… مبارزه کند و انسان‌ها را از خطرات‌ آن‌ها آگاه سازد؛ زیرا اصلاح جامعه وظیفۀ علما است.

در پایان، مدرسۀ مطلع العلوم چد مهرستان، مکان نهمین نشست هم‌اندیشی علمای سراوان مقرر شد.