قدرت و حکومتی ارزش دارد که برای خدمت به خلق باشد به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: الله تعالی به انسان‌ها هشدار می‌دهد که مواظب باشید دنیا شما را فریب ندهد. گاهی مال و ثروت سبب غرور می‌شود؛ «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى». گاهی نسب سبب […]

قدرت و حکومتی ارزش دارد که برای خدمت به خلق باشد
به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: الله تعالی به انسان‌ها هشدار می‌دهد که مواظب باشید دنیا شما را فریب ندهد. گاهی مال و ثروت سبب غرور می‌شود؛ «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى». گاهی نسب سبب غرور می‌شود. گاهی هم پست و مقام سبب غرور می‌شود. درحالی‌که همۀ اینها نعمت هستند و انسان باید شکر این نعمت‌ها را به‌جا بیاورد.
ایشان ادامه دادند: اگر انسان پست و مقام و قدرت و حکومت دارد نباید دچار غرور بشود، چراکه قدرت هم نعمت و آزمایش پروردگار است. چه‌بسا صاحبان قدرت بوده‌اند که آن را از دست داده‌ و جایی برای زندگی پیدا نکردند. هیچ نعمتی پایدار نیست. بعضی انسان‌ها وقتی به قدرت رسیدند در مقابل مردم تواضع داشته‌اند چون می‌دانستند که این قدرت پایدار و ماندگار نیست. آنها قدرت را فرصتی مغتنم برای خدمت به خلق می‌دانستند؛ قدرت و حکومتی ارزش دارد که برای خدمت به خلق باشد، اما بعضی انسان‌ها وقتی به پست و مقامی می‌رسند گرفتار غرور و تکبر می‌شوند و با مراجعین برخورد خوبی ندارند.

حاکم باید «متواضع»، «مردمی» و «در خدمت مردم» باشد؛ این روح اسلام و دموکراسی است
 اگر مردم ناراضی باشند ادامۀ حکومت برای حاکم دشوار می‌شود
امام‌جمعه زاهدان در ادامه تصریح کردند: بین «اسلام» و «دموکراسی» مشترکات زیادی وجود دارد. در اسلام و دموکراسی «استبداد» هیچ جایگاهی ندارد. روح حکومت در اسلام و دموکراسی آن است که حاکم مردمی و در خدمت مردم باشد و حاکم را مردم انتخاب می‌کنند و یک حاکم تا زمانی می‌تواند بر قدرت بماند که اکثریت قاطع مردم از او حمایت کنند و راضی باشند، اگر مردم ناراضی باشند ادامۀ حکومت برای حاکم دشوار می‌شود. همانطور که حاکم با رأی اکثریت انتخاب می‌شود با همین رأی اکثریت هم می‌تواند به حکومت ادامه دهد. حاکم باید حمایت اکثریت را با خود داشته باشد.
ایشان تاکید کردند: هیچ حاکمی اختیارات مطلق ندارد. ولایت مطلقه فقط مختص الله تعالی است. حاکم حقیقی پروردگار است و ولایت حکومت‌های مجازی در دنیا مشروط و در چارچوب قانون و در نظام اسلامی در چارچوب شریعت اسلام است. حکومت مطلقه مختص الله تعالی است که برای پروردگار هیچ قید و شرطی وجود ندارد، زیرا الله تعالی خدایی و پادشاهی خود را خودش دارد و دیگران همه بندۀ او هستند و نمی‌توانند بر خلاف شرع و بر خلاف قانونی که به آنها اختیارات داده و مردم، مستقیم یا غیرمستقیم، آنها را انتخاب کرده‌اند، عمل کنند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: این حرف‌های بنده کلی هستند. در اسلام و دموکراسی هیچ حکومتی در دنیا نمی‌تواند کشور را به طرف یک جریانی که بر خلاف منافع ملی و خواست و رضایت ملت باشد سوق بدهد؛ این هم جزو همان قیودات است. لذا این مهم است که ملت از حاکم حمایت کند و حاکم هم در خدمت ملت باشد و به خواست مردم توجه کند و خواسته‌های مردم برایش حیاتی و مهم باشند.
ایشان افزودند: حاکم باید متواضع باشد و مردم از تواضع او لذت ببرند. متاسفانه در کشور، نمی‌گوییم همۀ مسئولان، اما بسیاری هستند که این تواضع را ندارند. باید در مقابل مردم تواضع باشد و فرد نگوید که من وزیر، استاندار و نمایندۀ مجلس هستم و یا فلان مقام بالاتر را دارم. مدتی از مسئولان می‌شنیدیم که می‌گفتند ما نوکر مردم هستیم، ولی حالا این جملات را کمتر می‌شنویم که بیانگر مردمی‌بودن مسئولان باشد.

همه می‌دانند که مردم در جریان جمعه خونین زاهدان هیچ تقصیری نداشتند
این وظیفۀ شما بود که نزد صاحبان عزا می‌رفتید و به موضوع‌شان رسیدگی می‌کردید
امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفتند: از یکی از مسئولان استانی در مورد رسیدگی به جریان جمعه خونین سؤال شده و ایشان جواب داده که اینها نزد من نیامدند تا مسأله را حل کنم بلکه نزد کسانی دیگر رفتند درحالی‌که کار در دست من بود. (این مسئول درحالی این سخنان را مطرح کرده است که) از لحاظ عرف این وظیفۀ شما مسئولین است که نزد کسی بروید که تلفات داده و دچار نقصان شده و صاحب درد و عزاست. این وظیفۀ شما بود که موضوع را پیگیری می‌کردید. وقتی کاری از دست یک مسئول ساخته است باید احساس مسئولیت کند و دنبال رسیدگی باشد و به وظیفه‌اش عمل کند، نه اینکه منتظر باشد دیگران نزد او بیایند. لذا زیبا بود که شما باربار نزد کسی که صاحب درد و عزا است بروید و به موضوع رسیدگی کنید. البته شاید این بهانه‌ای بوده که در پاسخ به سؤال آن شخص گفته شده است، اما انسان نباید این مسائل را بهانه قرار دهد.
ایشان ادامه دادند: شما و همۀ مسئولان می‌دانید که در جریان جمعه خونین زاهدان مردم هیچ تقصیری نداشتند. مسئولان در جاهای مختلف به این موضوع اعتراف کرده‌اند و از رهبری گرفته تا سایر مسئولان می‌دانند که در اینجا کار ناحقی صورت گرفته است؛ وقتی کار ناحقی اتفاق افتاده، شما باید عدالت را اجرا می‌کردید. اینها شهروند شما بودند و حفظ امنیت مردم از وظایف حاکم است.

 اگر در نظام اسلامی «عدالت» نباشد فاتحه آن نظام خوانده شده است
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: یکی از محورهای مهم در نظام اسلامی «عدالت» است. اگر در یک نظام اسلامی و هر نظام و حکومتی «عدالت» نباشد فاتحه آن نظام و حکومت خوانده شده است. حکومت‌های دموکراسی هم بر محور عدالت استوار هستند. اگر عدالت نباشد این دموکراسی باطل و بی‌فایده است. آزادی بیان و قلم و فکر و اندیشه جزو محورهای اصلی نظام اسلامی و نظام‌های دموکراسی هستند.
ایشان در ادامه افزودند: افرادی که در اعتراضات اخیر در سطح کشور کشته شدند یا نقص عضو شدند، اگر این افراد سلاح داشته‌اند و قصد داشتند مأموری را بزنند مأمور حق داشته بزند، اما اگر سنگ و چوبی زده‌اند جواب سنگ و چوب که گلوله جنگی نیست. علما باید به این سؤال پاسخ بدهند که مجازات مأمورانی که این معترضین را زده‌اند چیست. آیا مأمور حق داشته این مردم را بزند؟ اگر حق نداشته، باید مجازات بشود. اگر حکومت محمدرسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم و حکومت خلفای راشدین و حضرت علی رضی‌الله‌عنهم می‌بود چکار می‌کردند؟ در بازداشتگاه‌ها بر سر بازداشتی‌ها چه آمده است؟ اینها مسائلی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند و اگر ما این مسائل را امروز حل نکنیم بدانیم که خدایی هست و میدان حساب‌وکتاب در پیش است. ما صبر می‌کنیم و مردم صبر کرده‌اند، اما این صبر نه به‌معنای بخشیدن حق، بلکه به امید رسیدن به حق‌شان است.

منتقد «دشمن» شما نیست؛ بلکه «محسن» و «خیرخواه» شماست
خطیب جمعه زاهدان در ادامه اظهار داشتند: یکی از مشکلاتی که از گذشته تا کنون وجود داشته این است که مسئولان پاسخگو نیستند. به بسیاری از مسئولان بلندپایه نامه‌های مهم نوشته شده، اما به این نامه‌ها پاسخ داده نشده است. بسیاری از این مسئولان به مردم اجازه ملاقات نداده‌اند که بروند و مشکلات و دردها را بیان کنند. در دیگر نقاط دنیا این مسائل خیلی کم است و مسئولان حرف مردم را می‌شنوند و به نامه‌ها پاسخ می‌دهند.
ایشان افزودند: در بسیاری از نظام‌های دنیا بازرسان و تیم تحقیق در راه هستند و می‌روند نظر مخالفان را می‌پرسند. در تمام دنیا انتقاد مورد توجه قرار می‌گیرد، اما متاسفانه اینجا منتقد را دشمن تصور می‌کنند، درحالی‌که اینگونه نیست؛ منتقد «محسن» و «خدمتگزار» است. باید حرف منتقدی که بی‌غرض انتقاد می‌کند گوش داده شود. ما می‌توانیم با جرأت بگوییم که آنچه بر سر این منبر (منبر نماز جمعه زاهدان) گفته می‌شود بی‌غرضانه است و هیچگونه منافع شخصی مدنظر نیست، بلکه این سخنان را در راستای منافع کشور و منافع حاکم و ملت ایران می‌گوییم. لذا منتقد، دشمن شما نیست، بلکه دوست و خیرخواه شماست و اگر به انتقادها گوش نکنید روزی می‌رسد که پشیمان می‌شوید و دنبال انتقادکننده می‌گردید.
مولانا عبدالحمید در پایان خاطرنشان ساختند: ما در کنار کسانی هستیم که حق‌شان ضایع شده است و حرف آنها را بر حسب وظیفه و مسئولیت بیان می‌کنیم.

 

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان