روز جمعه (٢٧/مهر/١٣٩٧) در روستای «سلین» شهرستان «سروآباد» با فراخوان و شرکت مسئولین دولتی جنشواره‌ای به نام «انار اورامان» برگزار شد که با واکنش روحانیون اهل‌سنت کردستان روبه‌رو شد. به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از کردتودی، این جشنواره که با اختلاط زن‌ومرد همراه بود در ابتدا با واکنش قاطع ماموستا قادر قادری امام جمعه اهل‌سنت […]

واکنش روحانیون اهل‌سنت کردستان در مورد «جشنواره انار» اورامانروز جمعه (٢٧/مهر/١٣٩٧) در روستای «سلین» شهرستان «سروآباد» با فراخوان و شرکت مسئولین دولتی جنشواره‌ای به نام «انار اورامان» برگزار شد که با واکنش روحانیون اهل‌سنت کردستان روبه‌رو شد.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از کردتودی، این جشنواره که با اختلاط زن‌ومرد همراه بود در ابتدا با واکنش قاطع ماموستا قادر قادری امام جمعه اهل‌سنت پاوه همراه شد که برخی از کانال‌های معاند با حمله به واکنش ایشان سبب شد دیگر روحانیون منطقه در این موضوع ورود کنند.

 ماموستا قادر قادری

این برنامه‌ها به نفع اهل ایمان نیست و تنها هدف از آن سرگرمی بیهوده برای مردم است؛ متأسفانه علیٰ‌رغم انتقادات و تذکرات سال گذشته، امسال نیز در پاوه برای این جشن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند در صورتی که اکثر این مردم مسلمان و اهل دین هستند؛ بنده در گذشته عرض کردم ما سال‌ها انار داشتیم، اما چنین برنامه‌هایی که دختر و پسر در آن جمع و سبب بروز مشکلات شوند را نداشته‌ایم و این برنامه‌ها در دولت فعلی باب شده است.
طبق نظر کارشناسان در شهرستان پاوه ۵۷۰ نفر معتاد شناسنامه‌دار وجود دارند؛ بیایید به‌جای جشن انارانه چاره‌ای برای این معضل بیابیم.
از مسئولان شهرستان می‌خواهم به اعتقادات مردم ما احترام گذاشته و عامل و وسیله این کار نشوند، زیرا قطعاً پروردگار از ما ناراحت می‌شود.
بنده به وظیفۀ امر به معروف خویش عمل کردم، در صورت تکرار این‌ برنامه‌ها از همین تریبون موضع خودمان را اعلام می‌دارم.

ماموستا اقبال بهمنی

از آنجایی که شرف و غیرت دو شاخصه‌ی اصلی قوم کُرد‌ هستند و اورامان مایه افتخار کردها و مهد عالمان بزرگ است، ای کاش! در این جشنواره به‌جای توجه به شعارهای ظاهری و اختلاط زنان و مردان نامحرم، ظرفیت‌ها اورامان برای توسعه باغداری مورد توجه قرار می‌گرفت.
به بهانه جشن «انار و فلان» نباید ارزش‌های دینی و قومی زیر سوال برده شود، لذا به بانیان برگزاری این جشن‌ها اعلام می‌کنیم به‌جای این کارهای بیهوده، سرمایه‌گذاران را به منطقه اورامان دعوت کنند تا ظرفیت این منطقه در تولید میوه را ببینند و آنها را مجاب به احداث صنایع تبدیلی برای فناوری انواع میوه‌های این منطقه کنند تا به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی، هرساله حجم قابل توجهی از آنها ضایع و دور ریخته نشود.

ماموستا امین راستی

برخی اتفاقات که در جشنواره انار اورامان انجام گرفت حرام شرعی بود و از دیدگاه اسلام محکوم است.

ماموستا عبدالسلام محمدی

به نظر بنده جشنواره انار اورامان اهداف مخفی دارد ،اختلاط زنان و مردان و اهانت به ارزش‌های دینی و قومیتی قابل توجیه نیست. گرچه با توجه به تحولات اخیر منطقه‌ای هر از چندگاهی شاهد حرکات مرموزانه به عناوین مختلف در این منطقه هستیم.
یاوه گویی‌های برخی معاند و جاهل در پیام‌رسانهای اجتماعی علیه ماموستا قادری هیچ خللی در بزرگواری ایشان وارد نمی‌کند.