سنت‌آنلاین| مولوی زبیر حسین‌پور دیروز (١٠ ربیع الأوّل ١٤٤٤ هـ.ق./ ١٥ مهرماه ١٤٠١ ش.) در خطبه‌های مراسم نماز جمعه مسجد جامع واجه شهر گُشت حادثهٔ جمعهٔ خونین زاهدان را محکوم کرده و از دستگاه قضایی کشور خواست تا عاملان این جنایت را به اشد مجازات برسانند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنت‌آنلاین، مشروح سخنان ایشان به […]

سنت‌آنلاین| مولوی زبیر حسین‌پور دیروز (١٠ ربیع الأوّل ١٤٤٤ هـ.ق./ ١٥ مهرماه ١٤٠١ ش.) در خطبه‌های مراسم نماز جمعه مسجد جامع واجه شهر گُشت حادثهٔ جمعهٔ خونین زاهدان را محکوم کرده و از دستگاه قضایی کشور خواست تا عاملان این جنایت را به اشد مجازات برسانند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنت‌آنلاین، مشروح سخنان ایشان به شرح ذیل است:
الله تعالىٰ رسول اکرم صلى الله علیه وسلم را به عنوان بهترین الگو در تمام زمینه‌ها معرفی می‌کند؛ لذا مناسب است با توجه به ماه ربیع که بهار سیرت است، به شمه‌ای از اخلاق زیبای آن‌حضرت صلى الله علیه وسلم بپردازیم.
آن‌حضرت صلى الله علیه وسلم همیشه غم و فکر و درد امت را داشت، بدین‌خاطر راحتی خود را فدا کرده بود. خیلی مهربان بود، برای امور شخصی خود اصلاً پریشان نمی‌شد، اما اگر خدای نکرده جایی در امور دین سستی می‌آمد و امور دینی هتک حرمت می‌شد، نسبت به امور دین بیش از همه خشم می‌گرفت. گاهی اگر نسبت به مسأله‌ای خشم می‌گرفت، باز هم دستور به زدن و بستن نمی‌داد، بلکه اعراض می‌کرد. فحش‌گو و فریاد زننده در بازارها نبود.
رسول اکرم صلى الله علیه وسلم بدی را به بدی پاسخ نمی‌داد؛ گرچه در قرآن آمده که سزای بدی، بدی است، اما آن‌حضرت صلى الله علیه وسلم بر ﴿فمن عفىٰ وأصلح فأجره على الله) عمل می‌کرد؛ یعنی کسی که عفو کند و صلح بیاورد، پاداشش بر خداست. انتقام، انتقام می‌آورد و کینه و دشمنی را بیشتر خواهد کرد، اما عفو و گذشت مردانگی می‌آورد، انسان را بندهٔ احسان می‌کند. رسول اکرم صلى الله علیه وسلم کسی را با دست خود شلاق نزد، نه خادمی را و نه زنی را.
منهج رسول اکرم صلى الله علیه وسلم آسان‌گیری بود، سخت‌گیری نبود و توصیهٔ ایشان به صحابه و دعوتگران امت اسلامی هم همین است که دین، دین آسانی است، الله تعالىٰ نمی‌خواهد در دین شما برای شما تنگی و سختی بیاورد و آسان بگیرید و سخت نگیرید و مردم را بشارت بدهید و با روی گشاده با آنها برخورد کنید و مردم را از خود متنفر نکنید و یاد نیکی از خود باقی بگذارید.
رسول اکرم صلى الله علیه وسلم مردم را به خود نزدیک می‌کرد و در میانشان انس و الفت می‌آورد. مردم چه کسی را می‌خواستند، آن‌حضرت صلى الله علیه وسلم او را بر آنان می‌گماشت. مردم را عزت می‌داد و به آرای آنان احترام می‌گذاشت. از حال مردمش می‌پرسید. آنان را تفقد می‌کرد و به مشکلاتشان رسیدگی می‌کرد. برای عیادت بیماران می‌رفت. مشکلات مالی مردم را حل می‌کرد. از امور و رخدادهای مردم می‌پرسید؛ اخبار روز را دنبال می‌کرد، خبرگیری از مردم و اهتمام به امور مردم سنت رسول اکرم صلى الله علیه وسلم است.
رسول اکرم صلى الله علیه وسلم در عفو و بردباری و سعهٔ صدر به جایی رسیده بود که خیال هیچ یک از اذکیا و شعرا بدان‌جا هم نرسیده است؛ از اینجا بود که مکه را پیغام لا تثریب داد و بدترین دشمنانش را که بیست سال با او جنگیده بودند، قتل عام نکرد، بلکه آنان را معاف کرد. در مدینه با وجود دسیسه‌های زیاد منافقان و یهود برای ترور ایشان، باز هم پیراهن خود را جهت کفن سردار منافقان عبدالله بن أبی داد و خود در قبرش فرود آمد.
نیاز است امروز از این عفو و گذشت و اخلاق زیبای رسول اکرم صلى الله علیه وسلم درس بگیریم و ایشان را الگوی خود قرار دهیم، هم مردم عادی و هم حکام و مسؤولین در زندگی سیاسی خود باید رسول اکرم صلى الله علیه وسلم را الگوی خود قرار دهند.
کاش حکام و دولتمردان ما به سیرت رسول اکرم صلى الله علیه وسلم برمی‌گشتند؛ اگر سیرهٔ رسول اکرم صلى الله علیه وسلم مد نظر می‌بود و از حکمرانی رسول اکرم صلى الله علیه وسلم استفاده می‌شد، در هفتهٔ گذشته جمعهٔ خونینی در زاهدان پدید نمی‌آمد. می‌دانم همان‌طور که کل ملت دردمندند، شما هم دردمندید، مردمی که برای نماز به مسجد و مصلا آمده بودند، بدون اینکه مرتکب جرم و گناهی شده باشند، به رگبار بسته می‌شوند، بیش از ٥٠ نفر شهید می‌شود و حدود ١٥٠ نفر زخمی، که دل هر انسانی را به درد می‌آورد. پشت این جریان هر کس بوده، هر فرد یا افرادی که بوده‌اند، باید محاکمه شوند، به دستگاه قضا سپرده شوند که چرا ملت بی‌گناه و نمازگزار را به رگبار بستند؟
این دردی بود که در دل مردم افتاد، اما اینکه بعداً این نمازگزار بی‌گناه را تروریست و تجزیه‌طلب و گروهکی بخوانند، درد بزرگتری بود که نمک بر زخم پاشید. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمود من در میان ملت بلوچ بوده‌ام و این وصله‌ها به این قوم نمی‌چسبد. ملت بلوچ، اهل سنت و ایرانی‌اند، جزو ایران بوده و هستند و خواهند ماند. فکر تجزیه‌طلبی در میان ما نیست. خط ما از خط معاندین خارج‌نشینان جداست. این مردم جزو هیچ گروهکی نبودند.

پریروز جلسه‌ای در مسجد مکی برگزار شده بود که علمای بزرگ استان، سرداران طوایف و نمایندگان سنی و شیعهٔ استان در مجلس، حضور داشتند. آنجا همه سخن خود را گفتند و این حادثه را محکوم کردند و خواستار مجازات عاملان آن گشتند و خواستار تغییر مدیریت استان شدند.
یک شخصی که نتواند استان را به خوبی کنترل کند، چرا بر آن جایگاه بلند بنشیند؟ هم‌چنین خواستار پرداخت غرامت به خانواده‌های شهدا و زخمیان و خسارت‌دیدگان اقتصادی شدند، مغازهٔ کسی که سوخته و تمام مال و سرمایه‌اش به باد رفته است. کسانی که بی‌گناه بازداشت شده‌اند، خواستهٔ آن جمع بزرگ همین بود که اینها آزاد شوند و مسأله بی‌طرفانه حل شود.
اینها همه دردآور هستند، اما باز هم همان‌طور که بزرگان ما و شما و در رأس آنان حضرت شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید حفظه‌الله می‌فرمایند، شما مردم فضا را خراب و ملتهب نکنید، بلوچ اغتشاشگر نیست، بلوچ شورشگر نیست، بلوچ تخریب‌کننده نیست. لذا با آشوبگران و فتنه‌گران و کسانی که می‌خواهند امنیت را بر هم بزنند، ما همراه نبوده و نیستیم و ملت هم همراهی نخواهد کرد. اما حق را می‌خواهیم و حادثه‌ای که پیش آمده، نباید برعکس جلوه داده شود. به جای اینکه از خانواده‌های شهدا دلجویی می‌شد، اینها را تروریست لقب دادند، خیلی کار زشت و اشتباهی بود. ما با پدر یکی از این شهدا دیدار کردیم، گفت پسر من ١٦ ساله و سال سوم راهنمایی بوده است. این کجا به تروریست‌ها می‌خورد؟ هم‌چنین زن و پیرمرد و کودک ١٢ ساله، اینها همه دل را به درد می‌آورد.
اگر چند جوان نابخرد نادانی کرده بودند و به طرف پاسگاه سنگ پرتاب کرده بودند، جواب سنگ، گلوله نبود، این منطق اسرائیل است که فلسطینیان سنگ می‌زنند و او، آنان را با تیر می‌زند، این منطق اسلام نیست و منطق جمهوری اسلامی هم نیست. این افرادی که با ملت طبق سلیقهٔ خود برخورد کرده‌اند، باید به میز محاکمه کشانده و اعدام شوند و همان‌طور که نمایندگان مجلس در آن جلسه قول پیگیری دادند، باید واقعیت را ببرند و به سمع ریاست جمهور برسانند. الله تعالىٰ این دل‌ها را تسکین دهد و مسؤولان را توفیق دهد قضیه را منصفانه پیگیری کنند و عاملان را به اشد مجازات برسانند.

در پایان مراسم نماز جمعهٔ گُشت با قرائت فاتحه به روح شهدای جمعهٔ خونین زاهدان ایصال ثواب گردید و برای شفای مجروحان حادثه دعا شد.