سنت‌آنلاین| مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور، امام جمعهٔ شهر گُشت در خطبه‌های دیروز (٢١ جمادی‌الأولیٰ ١٤٤٤ = ٢٥ آذر ١٤٠١) در مورد «نگاه به نامحرم در دین مبین اسلام»، «آزادی در چارچوب اسلام» سخن گفت و در آخر با اشاره به صف‌های طولانی و کمبود نفت، گاز و بنزین از مسئولین خواست تا به فکر ملت و آرامش و رفاه آنان باشند.

به گزارش سنت‌آنلاین، مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور با اشاره به مسألهٔ نگاه به نامحرم در دین مبین اسلام اظهار داشت: الله تعالی در سوره نور می‌فرماید: ﴿قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ﴾، ﴿وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ﴾؛ ای پیامبر! به مؤمنان مرد و زن دستور بده که چشم‌های خود را پایین کنند و شرمگاه‌های خود را حفاظت کنند. دقیقاً همانطور که مرد اجازه ندارد زن بیگانه‌ای را از روی شهوت نگاه کند، بر عکس زنان هم اجازه ندارند که مرد بیگانه را از روی شهوت نگاه کنند. پایین کردن چشم‌ها هم وظیفه مرد است و هم وظیفهٔ زن، همینطور حفاظت کردن شرمگاه هم وظیفهٔ زن است و هم مرد. اما دقت کنید الله تعالی اوّل از مردها شروع کرد که برای مرد مهم است، ولی ما اینطور فکر می‌کنیم که مرد آزاد است؛ نه، اینطور نیست. نه مرد اجازه دارد که بر خلاف شریعت قدم بردارد و نه زن؛ ما باید در چارچوب آزادی‌ای که اسلام به ما داده، قدم برداریم و زندگی خود را بگذرانیم، فراتر از آن آزادی مشروعی نیست؛ زیرا آن به ضرر جامعه و اجتماع است.

حجاب زنان بلوچ بر اساس معیار دینی و عرف بلوچی است

آزادی مرد و زن باید در چارچوب اسلام باشد
مدیریت عین العلوم گُشت با اشاره به بحث آزادی در دنیای کنونی خاطرنشان کرد: گر چه در تمام دنیا بحث از آزادی است و همه آزادی می‌خواهند، اما هیچ کشوری و هیچ قانونی اجازهٔ آزادی مطلق را نداده است. آزادی هم در یک چارچوب و معیار خاصی است، لذا شریعت مقدس اسلام آزادی داده است اما در چارچوب اسلام. الله تعالی هم به مرد آزادی داده در همین چارچوب و هم به زن آزادی داده است. در دین اسلام زن بردهٔ محض نیست، کسانی که این تفکر را دارند، در اشتباه‌اند؛ بلکه باید در همان معیاری که الله تعالی به ما اجازه داده، آزادی خود را طلب کنیم. امروز در کشور ما بحث زن و زندگی و آزادی هست، در هر قانونی که تنگ‌نظری باشد نسبت به حقوق زن، حقوق مرد، حقوق رعیت، خود به خود صدا و فریاد بلند می‌شود. ولی ما به عنوان مسلمان و بالخصوص جامعهٔ بلوچستان در هیچ زمانی بر ما فشار رعایت کردن حجاب نیامده است، بلکه ما طبق معیار دینی و عرف بلوچی‌مان حجاب خود را نگه داشته‌ایم؛ لذا نباید زنان بلوچ به تقلید از دیگران چادرهای خود کنار بگذارند که این آزادی است. این بر خلاف شئونات اسلامی و بر خلاف غیرت بلوچی است. همان زمانی که رضاشاه چادرها را با اجبار دور کرد، در بلوچستان موفق نشد و در این زمان با کنار رفتن حکومت پهلوی و آمدن جمهوریت، بازهم کسی ما را اجبار به نگه‌داشتن حجاب نکرده است، چرا که زن بلوچ از قبل غیرتمند و مسلمان بود و حجاب خود را رعایت می‌کرد.
مولانا حسین‌پور افزود: ما کاری نداریم که دیگران چه شعاری می‌دهند و چه می‌گویند، ما تابع قانون شریعت باشیم و شریعت، هم مرد و هم زن را به حفاظت چشم و شرمگاه دستور می‌دهد. روزی رسول الله صلی الله علیه وسلم با دو همسر خویش نشسته بودند که حضرت عبدالله بن ام‌مکتومِ نابینا آمد. رسول الله صلی الله علیه وسلم به همسرانش فرمود: «احتجبا منه»؛ در حجاب باشید. آنان گفتند:‌ این که نابینا است و ما را نمی‌بیند. پیامبر صلی الله علیه وسلم جواب داد:‌ «أفَعمیاوان أنتما؟ ألستما تبصرانه؟» آیا شما دو نفر هم نابینایید؟ شما مگر او را نمی‌بینید؟! پس نگاه فقط این نیست که مرد زن را ببیند، زن هم نباید مرد نامحرم را ببیند.

 حق ملّت را ادا کنید تا ملّت شکرگزار شما باشد
امام جمعهٔ شهر گُشت سراوان در ادامه نسبت به صف‌های طولانی و کمبود نفت، گاز و بنزین گفت: متاسفانه این مشکلات وجود دارند و بارها به مسؤولین تذکر داده‌ایم که به فکر آرامش ملت باشید تا ملت تابع شما باشد. حق ملّت را ادا کنید تا ملّت شکرگزار شما باشد. اما وقتی که حقوق مردم پایمال می‌شود، مجبور می‌شوند که بر شما فریاد بزنند و علیه شما قیام کنند و شعار بدهند. این کار درستی نیست که ارباب حکومت و مسؤولین نسبت به حقوق ملت، رعیت و شهروندان خود کوتاهی کنند. در هر جایی که مسئولین احساس مسئولیت نکنند و مطابق با وظایفشان رفتار نکنند، این مشکلات در شهرها و کشورها پدید می‌آید.

امیدواریم مسئولان ما هم آگاه شوند و به آنها می‌گوییم که ما خیر خواه شمائیم، شما را نصیحت می‌کنیم و به شما می‌گوییم به فکر ملت خود و آرامش و رفاه آنان باشید. این ملت درد دیگری ندارد که بلند شود و فریاد بزند؛ اما گرسنه است و کاسهٔ صبرشان لبریز شده به همین خاطر بر شما فریاد می‌زنند. اگر شما واقعاً می‌خواهید حکومت خود را نگه دارید، باید به فکر رفاهیت ملت باشید. کشتار، اعدام و بازداشت کردن این نوع افراد به سود شما نیست؛ احضار کردن علما به دادگاه ویژهٔ روحانیت به سود شما نیست؛ این چیزها را کنار بگذارید و حق ملت را دقیقاً بدهید، هیچ مشکلی برایتان پیش نمی‌آید.