ولادت و تحصيلات: مولانا محمد اسماعيل‌زهي فرزند عطاء الله، در سال ۱۳۳۱ در روستاي گلوگاه متولد شد. تا کلاس چهارم ابتدايي در روستاي شورو به تحصيل مشغول شد و سال پنجم و ششم ابتدايي را در زاهدان به اتمام رساند. سپس به تحصيل علوم ديني روي آورد و يک سال از دروس ابتدايي را در […]

 ولادت و تحصيلات:

مولانا محمد اسماعيل‌زهي فرزند عطاء الله، در سال ۱۳۳۱ در روستاي گلوگاه متولد شد. تا کلاس چهارم ابتدايي در روستاي شورو به تحصيل مشغول شد و سال پنجم و ششم ابتدايي را در زاهدان به اتمام رساند.
سپس به تحصيل علوم ديني روي آورد و يک سال از دروس ابتدايي را در مدرسه‌ي اشاعة‌التوحيد زاهدان گذراند و سپس به پاکستان رفت و به مدت ۱۰ سال در آن‌جا به فراگيري علم پرداخت.
ايشان بيش‌ترين وقت را در بدرالعلوم حماديه رحيم‌يارخان گذراند. علاوه از اين مدرسه، در مدارس ديگر هم‌چون بستي‌مولويان يک سال بود. يک سال هم در مدرسه ظاهرپير سپري نمود و يک سال هم شجاع‌آباد بود. بعد ساير درس‌ها را در مدرسه‌ي ديني بدرالعلوم حماديه رحيم‌يارخان خواند.
ايشان چهار سال ترجمه قرآن کريم را با مولانا جاجروي خواند و سرانجام از مدرسه‌ي ديني بدرالعلوم حماديه رحيم‌يارخان دانش‌آموخته گرديد. کتاب‌هاي بخاري، ترمذي، جلالين و مشکاة را در محضر مولانا جاجروي خواند.

 اساتيد:

مولانا اسماعيل‌زهي از محضر اساتيد زيادي، از جمله مولانا عبدالغني جاجروي و مولانا صوفي عبدالکريم ظاهرپيري استفاده برده است.

 مسئوليت‌ها و خدمات:

مولانا محمد اسماعيل‌زهي پس از رفتن مولانا عبدالغفور شه‌بخش به پاکستان، مديريت مدرسه‌ي ديني اشاعت‌التوحيد زاهدان را به عهده گرفت و در کنار مديريت به تدريس حديث و فنون ديگر نيز مي‌پرداخت. پس از مدتي، ايشان به مدرسه‌ي ديني دارالعلوم مکي زاهدان منتقل گرديد و به تدريس حديث مشغول گرديد.

 وفات:

مولانا محمد اسماعيل‌زهي، صبح روز شنبه ۱۴ تيرماه ۱۳۹۹، در سن ۶۸ سالگي، بر اثر عارضه‌ي قلبي درگذشت.

✍ نویسنده: عبدالستار حسین‌بر