نشست مقدماتی فرهنگیان، دانشجویان و جوانان شهر سراوان با علما، یکشنبه (٢٥/شهریور/١٣٩٧) بعد از نماز مغرب در مسجد جامع سرجو سراوان برگزار شد. به گزارش سنت‌آنلاین، در این نشست که به همت واحدهای فرهنگی عین العلوم گشت و مجمع العلوم سرجو برگزار شد، ابتدا مولوی عبدالشکور دهقان از فرهنگیان شهر سراوان سخنانی پیرامون اهداف این […]

نشست مقدماتی فرهنگیان، دانشجویان و جوانان شهر سراوان با علما، یکشنبه (٢٥/شهریور/١٣٩٧) بعد از نماز مغرب در مسجد جامع سرجو سراوان برگزار شد.

به گزارش سنت‌آنلاین، در این نشست که به همت واحدهای فرهنگی عین العلوم گشت و مجمع العلوم سرجو برگزار شد، ابتدا مولوی عبدالشکور دهقان از فرهنگیان شهر سراوان سخنانی پیرامون اهداف این نشست بیان داشت.

سپس مولانا محمّد صدیق حقانی، امام جمعهٔ مسجد جامع صدیق اکبر سراوان طی سخنانی مسألهٔ تربیت را بسیار مهم برشمرد و گفت: زندگی نوجوانی شبیه راه رفتن بر طناب است که اگر کوچکترین لغزشی انجام دهد، می‌افتد و از بین می‌رود. کوچکترین غفلتی در زمان نوجوانی ممکن است لکهٔ ننگینی تا آخر عمر به بار آورد. لذا این نسل نیاز به تربیت دارند. تربیت یک مهارت نیست، بلکه یک فرایند است؛ یک روزه و یک ماهه و یک ساله نیست. انسان تربیت شده کسی است که در زندگی‌اش نتیجه داده باشد؛ یعنی تربیتش بر دیگران اثر بگذارد وگرنه هر چه سواد داشته باشد، سودی نخواهد داشت. اگر جوان و نوجوان درست تربیت نشود، هر چند دارای مال و قوت باشد، باز هم بسان شیر و پلنگ به سایهٔ خود حمله می‌کند؛ یعنی به خود ضرر می‌رساند.

مولانا حقانی افزود: یونسکو تعریفی از تربیت دارد بدینگونه که: تربیت یعنی اینکه انسان، شهروند خوبی باشد. اما این تعریف از نظر اسلام ناقص است؛ ممکن است یک امریکایی در امریکا شهروند خوبی باشد، اما همین فرد وقتی که با وسایل نظامی به افغانستان می‌آید، به همه ضرر می‌رساند؛ خوب بودنش فقط مختص به شهر خودش در امریکاست. اما اگر به تربیت شدگان اسلام؛ یعنی صحابه نگاه کنیم، می‌بینیم که آنان در جنگها هم به دیگران ضرر نمی‌رساندند؛ چون درست تربیت شده بودند. تربیت هم از نظر جسمی، اخلاقی و… همه در اسلام مهم‌اند.

در بخش دیگر برنامه، مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور مدیریت مدرسه عین العلوم گُشت در سخنانش به نسل جوان اشاره کرد و گفت: در هر قشر از جامعه برنامه‌های سرنوشت‌ساز به دست جوانان و نوجوانان است و چه زیباست که جوانان ما هدایت یافته و آشنا به احکام اسلام باشند. اگر نگاهی به جنگهای سرنوشت‌ساز داشته باشیم، گرچه میانسالان در آنها رشادتها داشته‌اند، اما فرماندهی از آنِ جوانان بوده است؛ مانند اسامه بن زید و نوجوانی ١٧ ساله به نام محمّد بن قاسم که با وجود سن کم به ندای زنی گوش داد و فرماندهی را به دست گرفت و توانست سند را فتح کند. چرا جوان ما چنین نباشد؟ نیازی نیست که جوان ما کشورگشایی کند، بلکه باید اینقدر جرأت و شهامت داشته باشد که در مقابل فساد بایستد. متأسفانه دشمن از هر دری وارد می‌شود که جوان ما را از راه به در کند، ما باید بیدار شویم و نباید با غفلت و مشاهدهٔ فیلمهای مبتذل باعث تباهی خود و جامعه باشیم. باید به جوانان کهف بنگریم که در مقابل پادشاه ظالم ایستادند که خداوند حرکتشان را پسندید و نامشان را در قرآن جاودانه کرد و بر هدایتشان افزود. شاید بعید به نظر برسد که نوجوانی ١٧ ساله فرماندهی پیروز باشد، اما وقتی که ایمان حاکم باشد، اصلاً بعید نیست؛ ایمان سبب می‌شود که در این راه از ملامت هیچ کسی باکی نداشته باشد.

مدیریت عین العلوم گشت در ادامهٔ سخنان اظهار داشت: گاه‌گاهی شیطان در دلها وسوسه می‌اندازد که دو روز زندگی را خوش باش و اسلام مانع خوشی نیست؛ اما تو ای جوان مسلمان! باید خوشی‌ای را برگزینی که الله راضی باشد. الله به ما عقل داده و با عقل خود باید نسبت به علت وجودمان فکر کنیم، به تکامل‌مان بیندیشیم و تکامل ما در آنجاست که هر چه بخواهیم به آن برسیم و آن جایی جز بهشت نیست: «وَلَکُمْ فِیْهَا مَا تَشْتَهِی أَنْفُسُکُمْ وَلَکُمْ فِیْهَا مَا تَدَّعُونَ»، در آنجا هر چه بخواهید، بلکه فقط اراده کنید، برایتان می‌آید.

دبیر کل شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان در قسمتی از سخنانش به مبارزه با گناهان تأکید کرد و افزود: اگر استعداد گناهی را که در وجودمان هست، کنترل کنیم، این ارزش دارد. این را بدانید که باز آمدن از گناه، بیش از عبادت ارزشمند است. اگر جلوی چشم را از نامحرم گرفتیم، ارزش دارد، آنچه حضرت یوسف علیه السلام را بالا برد، گناه نکردن بود در حالی که تمام اسباب گناه مهیا بود. به همین خاطر پیامبر صلى الله عليه وسلم ما را به دوری از گناه تشویق می‌کند که اگر می‌خواهید عبادتگزارترین مردم باشید، از گناه بپرهیزید.

ختام مسک سخنان مولانا سید عبدالکریم خطاب به جوانان، فرهنگیان و دانشجویان، توصیه به این بود که حتماً مسائل اسلامی را یاد بگیرند که آن از عبادت نفلی بالاتر است.