سنت‌آنلاین| مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور، امام جمعهٔ شهر گُشت در بخشی از خطبه‌های روز جمعه (۸ شوال ١٤٤٤ = ۸ اردیبهشت ١٤٠۲) با توجه به «فرا رسیدن فصل شروع مدارس دینی» گفت:

بعد از ماه مبارک رمضان زمان شروع مدارس دینی است، تقریباً همهٔ مدارس ده روز بعد از عید فطر ثبت‌نام را شروع می‌کنند؛ بچه‌های خود را وادار کنید تا برای یادگیری علم دین بیایند.
ثبت‌نام مدرسهٔ گشت نیز از روز دوشنبه ۱۱ شوال شروع خواهد شد.
همت کنید فرزندان زیرک خود را به مدارس دینی بفرستید؛ اینطور نباشد همان کسی که در مدرسهٔ دولتی رفوزه می‌شود و امکان ادامه تحصیل را ندارد را بگویید برود ملا شود.
ملا باید فرد زیرکی باشد تا در آینده بتواند احکامی را که وجود نداشته‌اند و نیاز جامعه باشند استنباط کند؛ شاگرد تنبل نمی‌تواند این کار را انجام دهد.
برای این مسئله در طول تاریخ افراد زبده و عمده بوده‌اند، لذا سعی کنید بهترین اولاد را برای حاصل کردن علم دین بفرستید.
همانطور که کور و بینا، سایه و آفتاب یکسان نیستند، عالم وغیر عالم نیز یکسان نیستند.
بر تک تک من و شما به اندازه‌ای احکام خود را بتوانیم انجام بدهیم علم فرض است؛ لازم نیست یک کتاب را پیش عالمی از اول تا آخر بخوانیم، همین سؤال کردن هم علم است.
پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم می‌فرماید: سؤال کردن نیک، نصف علم است.
تحصیلات در علوم روز و تحصیلات در علوم دینی هر دو برای ما مهم هستند؛ ما باید در هر دو بُعد افراد متخصص و ماهر داشته باشیم و جامعه ما نیاز دارد. به پزشک، مهندس، افرادی که امور سیاسی را بگردانند، نیاز است.
لذا شما جوانان به جای اینکه خود را مشغول گازوئیل کنید و این استعداد خود را در جاهای دیگر صرف کنید، به علم روی بیاورید.
گرچه فعلاً شما استخدام نمی‌شوید، ولی دوران همیشه یکسان نیست. دیدید حالات تبدیل شد و نیاز به شما داشتند، طوری نباشد که برای نیاز منطقهٔ خود افراد از جاهای دیگر بیاوریم و دنبال آنها بگردیم که بیایند یک اداره را اداره کنند چرا خودتان نتوانید اداره کنید.