توسل به زور جواب نمی‌دهد؛ «مردم‌داری»، «گفتمان» و «شنیدن حرف مردم» جواب می‌دهد به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: توسل به زور هرگز جواب نمی‌دهد؛ تنها چیزی که می‌تواند جواب بدهد مردم‌داری و گفتمان و نشستن با مردم و شنیدن حرف‌ مردم است. این منطقه منطقۀ […]

توسل به زور جواب نمی‌دهد؛ «مردم‌داری»، «گفتمان» و «شنیدن حرف مردم» جواب می‌دهد
به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: توسل به زور هرگز جواب نمی‌دهد؛ تنها چیزی که می‌تواند جواب بدهد مردم‌داری و گفتمان و نشستن با مردم و شنیدن حرف‌ مردم است. این منطقه منطقۀ قبیله‌ای و طایفه‌ای است که بعضی طوایف بزرگ و صاحب قدرت و بعضی هم طوایف کوچک هستند، اما هر زمانی اگر طوایف بزرگ خواسته‎‌اند حرف خودشان را با توسل به زور بر طایفه‌های کوچک تحمیل کنند موفق نشده‌اند، بلکه آخرالامر مجبور شده‌اند از راه مردم‌داری وارد شوند، حتی اظهار عاجزی هم کرده و دست به سینه گذاشته‌اند تا طایفه کوچک‌تر را راضی کنند.
امام‌جمعه زاهدان تصریح کردند: بنده صاف بگویم که امنیت این منطقه را مردم‌داری حفظ کرده و قدرت نتوانسته منطقه را امن کند. همۀ ما اعم از علما و ریش‌سفیدان برای حفظ امنیت منطقه تلاش می‌کنیم و همین‌ها هستند که امنیت منطقه را نگه داشته‌اند. نیروی انتظامی و سپاه با همراهی مردم است که می‌توانند امنیت را نگه دارند. هیچ دولتی بدون همراهی مردم نمی‌تواند امنیت را در این منطقه حفظ کند؛ شاید مسئولان تهران ندانند، اما مسئولان استانی به خوبی این موضوع را می‌دانند و برای همین هم همواره تلاش دارند که با مردم بنشینند و هر زمانی که با مردم نشستند امنیت کنترل شده است.
ایشان خاطرنشان ساختند: ما به دوستان گفتیم که به مسئولان بگویند جمعۀ گذشته سالگردی بود و این جمعه برنامه‌ای نیست؛ لذا حفظ امنیت را بر عهده مردم بگذارید و همین امنیت هم ارزش دارد. البته ما در گذشته هم برنامۀ خاصی نداشته‌ایم و همین صاحبان درد آمده‌اند و شعاری داده‌اند. مسئولانی که از مرکز دستوراتی می‌دهند نسبت به این منطقه شناخت ندارند و مسئولان استانی باید آنان را متقاعد کنند که حفظ امنیت را به خودِ مردم واگذار کنید. مردمِ اینجا امنیت را حفظ می‌کنند و با کسی جنگی ندارند، در مورد جریانی که برای‌شان اتفاق افتاده هم صبر کرده‌اند و خواسته‌های خودشان را پیگیری می‌کنند و مسئولان هم باید این را تحمل کنند، اما این مردم نمی‌خواهند شهر و استان‌شان ناامن بشود.
مولانا عبدالحمید افزودند: توصیه دلسوزانه بنده به مسئولان استانی و کشوری و به بزرگان و علمای کشور آن است که در کنار مردم قرار بگیرید و با مردم باشید، مردم‌داری کنید و حرف مردم را بشنوید. هر کسی که به شما گزارش داده که این مردم وابسته به آمریکا و انگلیس و اسرائیل هستند گزارش دروغ داده‌ است. این مردم گرسنه‌اند و مشکلات دارند. با این مردم بنشینید، حرف‌هایشان را بشنوید و به مشکلات و خواسته‌هایشان رسیدگی کنید.
ایشان خاطرنشان کردند: این مردم ملت ایران هستند و کشور متعلق به همین مردم است. این مردم به شما رأی داده و ولی‌نعمت شما هستند. اگر مردم‌داری از یک حکومتی برداشته شود آن حکومتداری هیچ ارزشی ندارد.

موضوع آرمیتا گراوند «دقیق و بی‌طرفانه» بررسی شود
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان به اتفاقی که برای «آرمیتا گراوند» رخ داده اشاره کردند و گفتند: دختر دانش‌آموزی به نام آرمیتا گراوند اخیرا در مترو تهران بیهوش شده و الان در بیمارستانی در حالت کما بستری است. دعا کنید الله تعالی به ایشان شفا و سلامتی عنایت کند. این موضوع سبب دغدغۀ مردم ایران شده و در تمام دنیا نیز دغدغه ایجاد کرده است. بهترین راه‌حل برای موضوع این دختر آن است که به‌صورت دقیق و بی‌طرفانه بررسی شود.
ایشان در ادامه خاطرنشان ساختند: باید با هر مأموری که تخلف می‌کند برخورد شود. عدالت تنها چیزی‌ست که می‌تواند آرامش را در کشور و در تمام دنیا برقرار کند. تنها راه بقا و تداوم یک حکومت در اجرای عدالت است. هر فردی حتی اگر فرزند پیامبر و امام و یا فرزند یکی از مسئولین باشد و مرتکب اشتباه بشود باید عدالت در حقش اجرا شده و مجازات بشود؛ این تعلیم قرآن است. قرآن در زمینۀ اجرای عدالت هیچ‌کسی حتی حاکم را استثنا نکرده است و هر کسی باید در قبال عملکردش پاسخگو باشد.
امام‌جمعه زاهدان تاکید کردند: اگر یک مأمور اعم از مأمور گشت ارشاد یا هر ارگانی مرتکب ظلم می‌شود یا در انجام مأموریتش اشتباه می‌کند باید بدون توجه به جایگاهش مجازات بشود. اگر قاتلان و آمران جمعه خونین وابسته به هر جایی که بودند مجازات می‌شدند قلب این مردم کاملا تسلی پیدا می‌کرد.

تعلیم و آموزش باید اولویت اول مسئولان باشد
امام‌جمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان به مشکلات آموزشی در کشور اشاره کردند و گفتند: وزیر آموزش‌وپرورش از کمبود دویست‌هزار معلم خبر داده و اعلام کرده است که چهارصدوپنجاه‌هزار دانش‌آموز بدون معلم هستند. این مسأله بر ما بسیار سخت گذشت، زیرا تعلیم و آموزش اولین اولویت کشورها و ملت‌های توسعه‌یافته است. آموزش نردبان پیشرفت و توسعه‌یافتگی است و اگر در زمینۀ آموزش و تربیت برنامه‌ریزی صحیح و درستی انجام نگیرد نقصان غیرقابل جبرانی‌ست. بنده تعجب می‌کنم که مسئولان آموزش‌وپرورش تا حالا کجا بودند که متوجه نشدند دویست‌هزار معلم کمبود دارند؟ این مسئولان باید نظارت و کنترل می‌داشتند. اکنون این نگرانی وجود دارد که وزارت آموزش‌وپرورش چگونه می‌تواند این تعداد معلم را با این سرعت استخدام کند، چون افراد دوره‌دیده و باتجربه نیاز است.
ایشان تاکید کردند: همۀ ما و مردم ایران در رابطه با دانشگاه‌ها نیز دغدغه داریم. مخصوصا اخیرا که بسیاری از اساتید باتجربه و کهنه‌کار دانشگاه را به‌خاطر انتقاد یا حمایت از دانشجویان برکنار کرده و افراد دیگری را به‌ جای آنها آورده‌اند؛ این اقدام دغدغۀ بزرگی در بین مردم ایجاد کرده است زیرا دانشگاه‌ها بسیار حیاتی هستند. ما هرچه داریم از دانشگاه‌ها و از آموزش و تعلیم و افراد نخبه داریم و اگر آموزش ضربه بخورد به‌جای ترقی و پیشرفت، تمام داشته‌هایی که داریم را هم از دست می‌دهیم. لذا تعلیم و آموزش باید اولویت اول مسئولان باشد. باید تأمین اعتبارات و بودجه‌های بخش آموزشی در اولویت و در ردیف اول قرار بگیرد.

به اعتراضات معلمان پاسخ قانع‌کننده‌ای داده نشده است
منتقد باید تحمل شود
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: متاسفانه به اعتراضات و دغدغه‌های معلمین درخصوص حقوق و شهریه‌ها پاسخ قانع‌کننده‌ای داده نشده است. معلم نباید دغدغۀ شهریه داشته باشد. شما (مسئولین) قبل از همه به دغدغۀ معلمان و اساتید دانشگاه رسیدگی کنید تا معلم با فکر راحت به کلاس برود. اگر معلم و استاد دانشگاه ناراضی و دل‌شکسته باشد نمی‌تواند درس بدهد.
ایشان ادامه دادند: بسیاری از معلمین اخراج شده‌اند و برخی هم زندانی هستند و کمبود معلم از ناحیه‌های مختلف در آموزش‌وپرورش ایجاد شده است. معلمان و دانشگاهیان اگر انتقاد یا اعتراضی دارند نباید بازداشت یا اخراج بشوند. در تمام کشورها ازجمله کشورهای اروپایی بسیاری از معلمین و اساتید دانشگاه نسبت به سیاست‌های حکومت‌شان انتقاد می‌کنند و تحمل می‌شوند. منتقد باید تحمل بشود و انتقاد و حرفی که به نفع کشور است را باید بشنویم. باید به دغدغه‌های تمام اصناف اعم از کارگران و بازنشستگان و سایر طبقات که به‌خاطر مشکلات اقتصادی به شدت گرفتار هستند رسیدگی شود تا بتوانند به نحو شایسته‌ای زندگی کنند و شرمندۀ فرزندان‌شان نشوند.

عدم استفاده از ظرفیت‌های ملت در رده‌های مختلف دلیل مشکلات موجود در آموزش‌وپرورش است
امام‌جمعه زاهدان عدم استفاده از ظرفیت‌های ملت را دلیل مشکلات موجود در آموزش‌وپرورش دانستند و گفتند: بارها گفته شده که یکی از مشکلات مهم کشور این است که از ظرفیت‌های ملت ایران استفاده نمی‌شود. باید از نخبگان و افراد لایق و توانمند و کسانی که توانایی و ظرفیت بالایی در مدیریت دارند کار گرفته شود. اگر این کار انجام می‌شد مشکلات و دغدغه‌های اخیر در کشور به‌وجود نمی‌آمدند.
ایشان افزودند: اینکه بسیاری تلاش کردند حکومت و دولت یکدست بشود و از طیف خاصی کار گرفتند، این سیاست جواب نداده است. سیاستی جواب می‌دهد که بدون درنظرگرفتن قومیت و مذهب و حتی دین افراد، شایستگی و اهلیت و توانایی افراد در واگذاری مدیریت‌ها مدنظر قرار گیرد. برای مدیریت تخصص به تنهایی کافی نیست، بلکه در کنار تخصص باید ظرفیت و توانایی لازم هم باشد.
مولانا عبدالحمید گفتند: توجه ما باید به انسانیت باشد، چنان‌که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به انسانیت اندیشید و نگاهش نسبت به تمام انسان‌ها برابر بوده و تفاوتی بین آنها قایل نبود. وقتی سلمان ایرانی و اصفهانی که به «سلمان فارسی» معروف بود مسلمان می‌شود آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم او را جزو اهل‌بیت خودش قرار می‌دهد. بلال حبشی که یک غلام و برده است، اما دین اسلام که به انسان‌ها ارزش می‌دهد، او را به چنان جایگاهی می‌رساند که امروز سبب خوشنامی تمام سیاهپوستان دنیاست.

 

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان