مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور مدیریت عین العلوم گُشت که به عنوان مهمان ويژه نماز جمعهٔ سوران (۱۳ تیر ۱۳۹۹) بعد از وفات مولانا عبدالحمید جهاندیده – رحمه الله – در مسجد جامع سوران حضور یافته بود، در سخنانش در جمع مردم این شهر رحلت جانگداز مولانا عبدالحمید جهاندیده – رحمه الله علیه – را به […]

 مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور مدیریت عین العلوم گُشت که به عنوان مهمان ويژه نماز جمعهٔ سوران (۱۳ تیر ۱۳۹۹) بعد از وفات مولانا عبدالحمید جهاندیده – رحمه الله – در مسجد جامع سوران حضور یافته بود، در سخنانش در جمع مردم این شهر رحلت جانگداز مولانا عبدالحمید جهاندیده – رحمه الله علیه – را به تک تک حاضرین و جامعهٔ روحانیت تسلیت گفت و افزود: قانون الله تعالىٰ در این دنیا همین است که هر کسی با هر نوع شخصیتی که باشد، در این دنیا ماندگار نیست و بالاترین شخصیت و فرد برتر مخلوقات جناب محمّد مصطفىٰ صلى الله عليه وسلم در این دنیا ماندگار نشد، خلفای راشدین، صحابهٔ کرام، مجتهدین بزرگوار، هیچ کسی ماندگار نبوده است.
مولانا هم تابع همین قانون بود، هر کسی از شکم مادر آمده به شکم زمین باید برود. خداوند برای هر کسی اجلی مشخص کرده است؛ اما خوش قسمت آن کسی است که زمانی که می‌رود، داغ بر دل بازماندگان می‌گذارد؛ کسی که از رفتنش دل مردم به درد می‌آید و افسوس می‌خورند که کاش ایشان می‌ماند، ولی الآن تأسف و افسوس فایده‌ای ندارد.
ما قدر بزرگان را تا زمانی که در حیات‌اند نمی‌دانیم، اما بعد از وفاتشان تأسف می‌خوریم و این فایده‌ای نخواهد داشت.
مدیریت عین العلوم گُشت، از مولانا جهاندیده به عنوان فردی جامع کمالات یاد کرد و افزود: مولانا عبدالحمید – رحمه الله علیه – فردی بود که صفات خوب ایشان چنان زیاد بودند که اگر این صفات را بین علمای سوران تقسیم کنیم، علما تمام می‌شوند و صفات مولانا تمام نمی‌شوند. ممکن است در زمان حیات مولانا، عده‌ای از عملکرد ایشان راضی نبوده‌اند، اما الآن همان اشخاص افسوس و تأسف می‌خورند که کاش مولانا زنده می‌بود.
از هر جهت که نگاه کنید، از نظر حق‌گویی، رُک‌گویی، از جهت مردم‌داری، از نظر صلح و سازش، از این نظر که ازدواج را آسان گرفت و نگذاشت مهریه‌ها سنگین باشند تا دختران تا دیر بمانند و پسران جوان پریشان شوند، واقعاً مولانا جامع کمالات بود. لذا تقاضای بنده از شما این است که در همه اوقات برای چنین شخصیاتی که از دست می‌دهیم، دعای خیر کنید و از الله تعالىٰ برای آنها مغفرت بخواهید و برای علمایی که در قید حیات‌اند و در اجتماع ما و شما هستند، همیشه دعاي استقامت و پایداری‌ بر دین کنید، اگر اینها لغزش بخورند، کل جامعه لغزش می‌خورد؛ گر چه معیار قرآن و سنت است، اما مردم چشمشان به عملکرد علماست. در حدیث می‌آید که همیشه برای علما دعا کنید، اگر شما دیدید که ایشان در مسأله‌ای دچار لغزش شدند، از لغزش‌هایشان پیروی نکنید و آن را برای خود مسألهٔ جوازی قرار ندهید.
مولانا سید عبدالکریم در بخش دیگری از سخنانش گفت: همیشه از الله تعالىٰ بخواهیم که الله دلهای ما را با یکدیگر یکی کند و کوشش کنیم که با صلح و اتحاد زندگی کنیم، بالخصوص شما اهل سوران که با وسعت بالای این شهر به همت والای جناب مولانا عبدالحمید جهاندیده – رحمه الله علیه – یکپارچه بوده‌اید و یک نمازجمعه خوانده‌اید که این برای همه قابل رشک است و شما الگوی جاهای دیگر هستید، لذا سعی کنید اتحاد و یکپارچگی و یکی بودن نمازجمعه را تا آخر نگه دارید، چه مولانا باشد یا نباشد، ولی شما باید اتحاد خود را حفظ کنید.
وى افزود: اتحاد و یکپارچگی به عملکرد مردم و حکومت وابسته است و الله تعالىٰ همهٔ سردمداران اسلامی را توفیق دهد که اتحاد و یکپارچگی را حفظ کنند.

مولانا سید عبدالحکیم سیدزاده پس از ايشان طی سخنانی کوتاه حاصل نشست جلسهٔ مسجد مکی را به استماع مردم رسانید و گفت: بعد از وفات مولانا عبدالحمید – رحمه الله علیه – همهٔ علمای استان نسبت به مسألهٔ امامت جمعهٔ سوران فکرمند بوده‌اند، رأی‌زنی شده و ساعت‌ها با یکدیگر تلفنی و حضوری گفتگو داشته‌اند، تا اینکه حضرت شیخ الإسلام فرمود: باید جلسه‌ای با این کاندیداها و علمای طراز اوّل منطقه داشته باشیم و روز گذشته این جلسه تشکیل شد و پیش از جلسه، نشست خصوصی‌ای هم با حضرت شیخ الإسلام برگزار شد و نسبت به کاندیداها، احوال، فعالیت‌ها و جایگاهشان مفصلاً و بی‌طرفانه بحث شد، نهایت امر حضرت شیخ الإسلام با درایت، بینش، عقلانیت و دوراندیشی‌ای که دارند، فرمود: نظر بنده بر این است که فعلا نماز جمعه به صورت شورایی اداره شود؛ چون حضرت مولانا جهاندیده انسانی دارای ابعاد مختلفی بوده که یک نفر یک شبه نمی‌تواند مولانا جهاندیده شود؛ لهٰذا مصلحت همين است که نمازجمعه به صورت شورایی اداره شود؛ شاید همهٔ این افراد با هم بتوانند یک مولوی عبدالحمید جهاندیده باشند.
الحمد لله آنجا تمام اعضای شورا قبول کردند و از این فیصله راضی شدند و علمای دیگر استان هم طی تماسهای مختلف از این فیصله اظهار رضایت کرده‌اند.
معاونت آموزشی عین العلوم گُشت خطاب به مردم گفت: ما نباید نسبت به هیچ یک از این کاندیداها بدگمان باشیم، هر یک از اینها بدین خاطر جلو آمدند تا این خلأ پرشود و نقصی نیاید و فرصت خدمتی برایشان باشد.
پيام حضرت شیخ الإسلام اين است که این شورا با قوت خود و با پشتوانهٔ شما و حمایت علمای منطقه، امور دینی و امامت جمعهٔ سوران را پیش می‌برد.
مولانا سید عبدالحکیم افزود: نباید در اینجا جناح‌بازی باشد، مدرسهٔ دینی و مرکز علوم قرآنی دو بال ایمانی و دینی این شهر هستند و اگر یکی ضربه بخورد یا بشکند، کل شهر ضرر می‌کند، هر دو بالهای رحمت و افتخار این شهر هستند.
از شما جوانان عزیز التماس می‌کنیم که احساسات خود را کنترل کنید؛ گاهی شخصی احساسات پاک و نیکی دارد، اما چون از حد بگذرند و درست مدیریت نشوند، سبب فتنه و ایجاد تفرقه می‌شوند.
در ادامه مولانا سيدزاده افزود: این مسجد بزرگ برای اين درست شده که همهٔ مردم شهر نمازشان را در همین مسجد بخوانند، اگر قرار باشد، نماز جمعهٔ دیگری برگزار شود، این مسجد باید خراب شود!؛ وسعت مسجد برای همین است که بهانه‌ای برای هیچ ملایی نماند که جا تنگ است و افتتاح نمازجمعهٔ ديگر ضرورت باشد.
همانطور که در تشییع جنازه اعلام شد شما مردمی آگاه و بیدار هستید و علما هم آگاه و بیدار هستند و هیچ کس اجازه نخواهد داد که در اینجا نمازجمعه‌ای دیگر قائم شود.
البته بعد از اعلان شورا چیزی که ما را شگفت‌زده کرد تصمیم عجولانه‌ای بود مربوط به صدور حکم امامت جمعه! و این بنا به چه اهدافی بوده، مسؤولان امر بايد پاسخگو باشند. از نظر افکار عمومی این تصمیم عجولانه و بی‌سابقه است، لهٰذا باید هوشیار باشیم تا عاقبت این تصمیم عجولانه منجر به ضرر نباشد.
ایشان همچنین حاصل سخنان مولوی جهانی را (که حکمی به نامش صادر شده بود) چنین بیان داشت که وی در تماس با مسجد مکی اظهار داشته که من به این شورا احترام می‌گذارم و بر آن پایبند هستم و تعهد می‌دهم که در چهارچوب همین شورا فعالیت می‌کنم و همگام با علمای منطقه و این شورا حرکت می‌کنم.
▫️ مولانا سیدزاده در سخنانش تأکید کرد که باید از تخریب پرهیز کنیم و افزود: طوری نباشد که همین تخریب‌ها سبب شوند که نیکی‌های ما و شما از بین بروند، هیچ کسی از تخریب سودی نمی‌برد، بلکه تخریب کننده و مردم شهر ضرر می‌کنند.
انسان‌ها بعد از مرگ پدران و بزرگان خود بیشتر آگاه می‌شوند و وحدت خود را حفظ می‌کنند.
ایشان نسبت به پیش‌برد کار مسجد جامع بزرگ سوران هم گفت: هیئت امنای مسجد هم دربارهٔ هزینه‌های مسجد دغدغه داشت و دیروز هم به زاهدان آمده بودند، إن شاء الله جای نگرانی نیست و مولوی عبدالرب چنانکه با مرحوم مولانا همکاری داشته بود، از این به بعد بیشتر فکرمند می‌شود و نسبت به تهیهٔ هزینه با هیئت امنا همراه می‌شود و شورای امامت دوشادوش آنان همکاری می‌کنند.