مولانا عبدالحکیم در مراسم نماز جمعه گشت (٤/آبان/١٣٩٧)، با بیان اهمیت تقوا برای انسان مسلمان، اطاعت از الله، دست کشیدن از گناه و انجام اعمال نیک را از شاخص‌های انسان متقی عنوان کرد. مولانا عبدالحکیم پس از تلاوت آیات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ […]

مولانا عبدالحکیم در مراسم نماز جمعه گشت (٤/آبان/١٣٩٧)، با بیان اهمیت تقوا برای انسان مسلمان، اطاعت از الله، دست کشیدن از گناه و انجام اعمال نیک را از شاخص‌های انسان متقی عنوان کرد.

مولانا عبدالحکیم پس از تلاوت آیات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»«وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُون»«لَا يَسْتَوِي أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۚ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ» [سوره الحشر: ۱۸-۲۰] اظهار داشت: شرم از الله یعنی از الله اطاعت کنید و از گناه دست بکشید و نیکی انجام دهید. کسی از الله تعالی شرم می‌کند که برای فردای قیامت خود عمل می‌کند.
خطیب جمعه گشت با اشاره به این بخش از آیه «وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ» فرمود: هر انسانی باید فکر کند که برای فردای خود چی فرستاده است. چون آنچه در این دنیا هست همه می‌مانند. سفر آخرت چنان سفری است که این‌ها را نمی‌تواند با خود ببرد. آیه این مطلب را می‌رساند که ما در این دنیا مسافریم. و به ما اعلام می‌کند که شما توشه سفر خود را جمع کنید و خود را محاسبه کنید قبل از اینکه از شما حساب گرفته شود.
ایشان در ادامه افزود: انسان در هر زمینه‌ای می‌تواند برای خود توشه جمع کند. زکات و عشر توشه است، صداقات و امر به معروف توشه است، درس و تعلیم توشه است. انسانی که برای خود توشه‌ای جمع کرده است آن انسان خدا ترس و کامیاب است.
استاد عین العلوم گشت ادامه داد: الله تعالی ما را در این دنیا فرستاده برای امتحان، این دنیا همانند دانشگاهی‌ست. هر انسانی باید فکر کند که نیکی‌های من بیشتر است یا بدی‌های من. الله تعالی کاملاً به آنچه انسان انجام می‌دهد آگاه است چه عمل نیکی است یا عمل بد.
مولانا سیدزاده با اشاره به آیه «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» فرمود: الله تعالی می‌فرماید که از من شرم کنید مانند آن بی شرمان نباشید. بی شرمان چه کسانی هستند؟ بی‌شرمان را الله تعالی معرفی می‌کند. «الَّذِينَ نَسُوا اللَّه» کسانی که الله را فراموش کردند. چه کسانی الله تعالی را فراموش کردند؟ کسانی الله را فراموش می‌کنند که به سخن الله اعتنایی نمی‌کنند. از گناه دست نمی‌کشند و اطاعت نمی‌کنند و عمل نیک انجام نمی‌دهند این‌ها بی شرم هستند.
ایشان در ادامه افزود: کسی که الله را فراموش کند خود را فراموش کرده، کسی که به دین عزت می‌دهد به خود عزت می‌دهد. کسی که به الله و دین الله ارزش قایل نیست به خودش ارزش قایل نیست. «أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» این‌ها انسان‌های فاسقی هستند که از فطرت و انسانیت خارج شدند.
مولانا عبدالحکیم با اشاره به آیه «لَا يَسْتَوِي أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۚ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ» اظهار داشت: الله تعالی می‌فرماید کسانی که از ما شرم می‌کنند بهشتی هستند و آنهایی هم که از خدا غافل هستند و از نماز و حکم خدا غافل هستند جهنمی هستند. جنتی و جهنمی برابر نیستند. هر دو انسان هستند اما برابر نیستند. انسانی که ایمان دارد قیمتی و با ارزش است این انسان با آن کسی که ایمان و عمل ندارد برابر نیست. رستگاران واقعی همان‌هایی هستند که به بهشت می‌روند.